ادغام نشریات مکتوب راهکار مقابله با توسعه فضای مجازی

مدیر روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: وضعیت مطبوعات در حال حاضر وضعیت مناسبی نیست. با توجه به اینکه رسانه های مجازی در سال های اخیر توسعه یافتند، رسانه های مکتوب را دچار مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات اقتصادی کرده اند.

وی تصریح کرد: به این معنا که صاحبان آگهی به شدت از سفارش آگهی به مطبوعات خودداری می کنند و علاوه بر آن تیراژ مطبوعات کاهش چشمگیری پیدا کرده است. از سوی دیگر در حدود یک دهه اخیر ارائه مجوزهای مختلف باعث شده که با تعداد زیادی از نشریات مکتوب مواجه شویم که در امور بازاریابی و مخاطب یابی دچار مشکل هستند.

تقی پور در ادامه صحبت هایش عنوان کرد: تولید محتوا در فضای مجازی موضوع دیگری است که به نوعی موجب خام خواری یا بهتر است بگوییم آماده خواری در این حوزه شده و باعث شده که نشریات مکتوب مخاطب معمول خود را از دست بدهند.

وی افزود: وقتی تمامی این موارد را در کنار هم بررسی کنیم، متوجه می شویم که با یک معضلی به نام عدم آینده نگری در حوزه مطبوعات در سال های گذشته رو به رو بوده ایم. به این معنا که اگر ساختارهای ایجاد شده در خصوص رسانه های مکتوب وظایف خود را درست شناسایی کرده و به آنها درست عمل می کردند، قطعا یکی از آن وظایف آینده نگری بوده است.

تقی پور با بیان اینکه در 15 سال پیش باید وضعیت امروز مطبوعات تا حد زیادی توسط آینده نگران و علمای حوزه مطبوعات پیش بینی می شد، گفت: اینگونه از صدور مجوزهای فراوان خودداری شده و یا حداقل آگاهی های لازم به صاحبان رسانه ها و درخواست کنندگان امتیاز برای تولید نشریات داده می شد.

وی تاکید کرد: در هر حال آنچه که در وضعیت فعلی شاهد آن هستیم بی اعتباری و زیر سوال رفتن مشروعیت رسانه های مکتوب به دلیل مواردی که به آن اشاره کردم شده است. از این رو، به نظر می رسد یکی از مناسب ترین راهکارها ادغام نشریات و تاسیس موسسات بزرگ مطبوعاتی است.

این کارشناس ارتباطات با بیان اینکه بیشتر نشریات مکتوب در کشورمان توسط افراد حقیقی مدیریت  می شوند گفت: سازمان ها و موسسات و شرکت های حقوقی که صاحب امتیاز باشند و بتوانند برنامه ریزی های بلند مدت داشته، موارد مختلف و بحران ها را پیش بینی کنند و اساسا یک ساختار اداری منسجم و موسسه اقتصادی، فرهنگی برای تولید نشریات باشند، در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: ادغام نشریات مکتوب، به ویژه ادغام نشریات کوچک در نشریات بزرگ می تواند باعث شود تا حد زیادی هزینه های ثابت کاهش پیدا کرده و تنفسی برای اصلاح ساختارهای سازمانی و ساختارهای نیروی انسانی ایجاد شود. ضمن اینکه ساختار مربوط به توزیع و اشتراک نشریات نیز ترمیم و اصلاح شده و فرصت لازم برای احیای مجدد نشریات مکتوب فراهم می شود.

تقی پور بیان کرد: از سوی دیگر، در کشورمان متاسفانه موسسات نشریاتی و موسسات مطبوعاتی در بورس اوراق بهادار حضور ندارند، به این معنا که اگر یک رسانه و یا یک موسسه مطبوعاتی و فرهنگی توانست خوب حرکت کند، بتواند سهام خود را در بورس ارتقا دهد و سهامداران متعددی را خوشحال کند و بالعکس اگر بر طبق استانداردهای حرفه ای و اخلاقی حرکت نکرد، سهامش به شدت افت پیدا کند.

وی اظهار کرد: به هر حال، حضور فعال سهامداران در کسب امتیازات بازار رقابت، شفاف سازی را داغ کرده و باعث می شود نشریات مناسب تر و بهتر عمل کنند. بنابراین، ادغام نشریات کوچکتر در نشریات بزرگتر و تاسیس موسسات بزرگ مطبوعاتی و زمینه سازی برای ورود این موسسات به بورس اوراق بهادار دو پیشنهاد  مشخصی است که می توان در این خصوص ارائه کرد.

تقی پور ادامه داد: علاوه بر این، یکی دیگر از مواردی که خیلی می تواند مهم باشد، تشکیل هلدینگ های رسانه ای است. هلدینگ های رسانه ای باعث می شود که رسانه های ما از قوام و دوام بیشتر و همینطور نفوذپذیری بیشتری در بین مخاطبان مختلف برخوردار باشند.

وی عنوان کرد: همانطور که می دانید متاسفانه ما در سطح بین الملل، روزنامه نگاران نام آشنا و تاثیرگذار و همینطور رسانه های تاثیرگذار بسیار کم ومحدود داریم. بنابراین، وقتی هلدینگ های رسانه ای ایجاد شود، امکان نقش آفرینی بیشتر در در حوزه بین المللی نیز فراهم می شود.

تقی پور تاکید کرد: وقتی ما هلدینگ رسانه ای ایجاد کرده و رسانه های قدرتمند به لحاظ توان تولید محتوا و توان حضور در صحنه و عرصه های مختلف داخلی و خارجی ایجاد می کنیم، مطمئنا تاثیرگذاری بیشتری داشته و این موضوع باعث می شود که رسانه های ما از این انزوایی که در حال حاضر در آن به سر می برند، خارج شوند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید عنوان شود این است که هیچ رسانه ای نمی تواند جای رسانه دیگری را بگیرد. البته ممکن است ضریب نفوذ و میزان مخاطب را جابجا کند. اما نمی توانیم ادعا کنیم که چون رسانه های اجتماعی و فضای مجازی بسیار توسعه پیدا کرده، بنابراین مرگ رسانه های مکتوب فرا رسیده است.

تقی پور خاطرنشان کرد: در بخش رسانه های مکتوب، معایب زیادی وجود دارد که نمی توان همه آنها را به گردن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انداخت. بلکه، مشکلات ساختاری زیادی از جمله نیروی انسانی، مسائل مالی، عدم توازن بین منابع و مصارف رسانه ها و … را داریم.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا