مریخ نورد بعدی ناسا چه شکلی است؟

آژانس فضانوردی آمریکا از مدتها پیش کارهای اولیه پروژه نسل بعدی مریخ نورد خود را کلید زده است. طی ماههای گذشته گمانه زنی های زیادی درخصوص شکل و شمایل این مریخ نورد مطرح بوده و حالا ناسا طرح مفهومی آن را به دنیا معرفی کرده است.

این طرح اولیه شباهت زیادی به مریخ نورد خبرساز فعلی ناسا یعنی «کنجکاوی» دارد که هم اکنون در حال کنکاش در این سیاره مرموز است. این مریخ نورد از سال 2012 برنامه حرکت در سیاره سرخ را آغاز کرده و تاکنون بدون مشکلی به فعالیت خود ادامه داده است. رضایت مدیران ارشد ناسا از کنجکاوی کافی بوده تا Mars 2020 را با الگوبرداری از این مریخ نورد بسازند.

هر دوی این مریخ نوردها در حد و اندازه یک خودروی مینی کوپر هستند با این حال تفاوتهای فنی جالب توجهی میان این دو سیستم روباتیکی وجود دارد. ناسا اعلام کرده که Mars 2020 مأموریت جدید و متفاوتی خواهد داشت.

مقامات ارشد ناسا طی بیانیه ای اعلام کردند: در این مأموریت نه تنها جستجوی دقیقی درخصوص شرایط حیات در گذشته مریخ صورت می گیرد بلکه تلاش می شود کنکاش گسترده ای درباره گذشته حیات میکروبی این سیاره هم انجام شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: مریخ نورد Mars 2020 دارای سیستم حفاری پیشرفته ای است که می تواند به نمونه برداری از عمق خاک و صخره های  مورد نظر دانشمندان ناسا اقدام کند. این نمونه ها در جایی در سطح مریخ قرار داده می شود تا در مأموریت بعدی، به زمین انتقال داده شود.

دانشمندان ناسا هم اکنون درحال ارزیابی های دقیقی از سطح مریخ هستند تا در نهایت از سه نقطه اصلی که از مدتها پیش مدنظرشان قرار گرفته، یکی را به عنوان انتخاب نهایی برگزینند. حفره Jezero که در واقع یک دلتای باستانی محسوب می شود،Columbia Hills که مملو از مواد معدنی است و در نهایت Syrtis Major که یک آتشفشان باستانی به شمار می آید سه نقطه ای هستند که دانشمندان ناسا مدتهاست آنها را مورد بررسی قرار می دهند.

قرار است مریخ نورد Mars 2020 در جولای یا آگوست سال 2020 راهی فضا شود.

مترجم : مهدی پیرگزی