پیغام‌هایی با نقطه و خط

ساموئل فاینلی بریس مورس  نقاش آمریکایی و ابداع‌گر کد مورس بود. او که در ابتدا نقاشی می‌کرد برای فروش آثارش به انگلستان رفت و موفقیت خوبی به دست آورد اما یک اتفاق مسیر زندگی او را عوض کرد. اوبا الکتریسیته آشنا شد و زندگی‌‌اش را صرف تحقیق درباره آن کرد؛ تحقیقاتی که ابداع تلگراف یکی از نتایج آن بود.

ساموئل مورس مخترع تلگراف و الفبای مورس

تلگراف چیست؟

مورس دستگاه تلگراف را در سال 1832 ابداع و تا سال 1839 آن‌را تکمیل کرد. سپس به ابداع سیستم نقطه و خط پرداخت که معادل الفبا بود و به الفبای مورس مشهور است. او  در سال 1844 موفق شد کنگره آمریکا را برای ساخت خطی بین بوستون و واشنگتن قانع کرده و مبلغ 30 هزار دلار برای ساخت آن دریافت کند. در 24 می یا سوم خرداد ان سال او نخستین تلگرام یا پیغام تلگرافی جهان را با این مضمون بین دو بوستون و واشنگتن ارسال کرد:« What hath God wrought» .

الفبای انگلیسی مورس

شیوه کار کد مورس به‌صورت خط و نقطه است که از طریق آن فرد می‌تواند پیام‌هایی را به‌گیرنده ارسال کند. دستگاه هم با استفاده از خاصیت مغناطیسی که با قطع و وصل شدن جریان برق کار می‌کند این نقطه و خط‌ها را با اتصال‌های لحظه‌ای و طولانی‌تر شبیه سازی می‌کند. فرستنده با قطع ووصل کردن کوتاه وممتد جریان برق را در مقصد قطع و وصل می‌کند و به این ترتیب شخث دوم در مقصد خط و نقطه‌ها را دریافت و آن‌ها را به الفبا ترجمه می‌کند. موفقيت او در ابداع الفباي مورس باعث شد تا تجربيات خود را درباره كابل زيردريايي براي تلگراف به كار بندد. هرچند اختراع مورس به زودي درتمام جهان پيچيد و شهرت فراواني برايش به ارمغان آورد، ولي چون اين اختراع ساده بود، افراد بسياري ادعا كردند كه نظير آن را ساخته ‏اند. اين مساله باعث شد كه مورس همه آن‏ها را به محاكمه كشد و محكوم سازد.

الفبای فارسی مورس

 

تلگراف در ایران

تلگراف زندگی انسان را زیر و رو کرد، به این ترتیب حکومت‌های مرکزی که تا پیش از آن برای فرستادن دستورات حکومتی به دوردست‌ها زمان زیادی را صرف می‌کردند، در زمانی کوتاه پیام‌ها را به اقصی نقاط ارسال کرده و سیطره خود را بر اقصی نقاط مملکت گستراندند. این موضوع شکل تصمیم‌گیری و حکومت داری در جهان را عوض کرد و حکومت‌های محلی را منقرض کرد. هرچند این رخداد باعث توسعه شگفت انگیز تمدن بشری شد، اما در عمل تعارضاتی بین منافع مردم محلی و تصمیم‌گیران حومتی پدید آورد که تا همین امروز پابرجا است.

تصویری از نخستین خطوط تلگراف در ایران

کشور ما ایران هم از این قائده جدا نبوده است. در ایران خطوط تلگراف در سال 1234 هجری شمسی بیش از یک دهه بعد از اروپا و امریکا مابین کاخ گلستان و مدرسه دارالفنون کشیده شد و با توجه ویژه ناصرالدین شاه به سرعت توسعه یافت. عباسعلی خان دنبلی را اولین کسی می دانند که در ایران زبان مورس را آموخت و به عنوان اولین تلگرافچی نخستین ارتباط تلگرافی در ایران میان مدرسه دارالفنون و کاخ گلستان را برای شاه قرائت کرد. پیامی که ان روز عباسعلی خان برای شاه قرائت کرد این بود: «منت خداي را عزّ وجلّ که طاعتش موجب قربت است و به شکراندرش مزيد نعمت …»

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا