جوابیه به گزارش سیناپرس

*متن جوابیه به گزارشی تحت عنوان «پلنگ رودسر قربانی ترامپ‌‌ایسم می‌شود »به شرح زیر است:

1- در گزارش مذکور به نقل از اینجانب نوشته شده:‌" اینجا به بعد به دیگر باید چشم امید به خارجی‌ها بست که تازه در صورت تثبیت وضعیت حیوان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت که فاز قطع نخاعی منتفی شده باشد، پلنگ را در خارج از کشور فیزیوتراپی کنند!"

این جمله تنها بخشی از اظهارات اینجانب بوده و به منظور تامین اغراض نویسنده و به صورت دلخواه ایشان مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

امامشروح آنچه حضور خبرنگار اعلام کرده بودم به قرار زیر است:

پس از این عمل جراحی (۱) یا نخاع پلنگ به حالت اولیه بازمی‌گردد و حیوان توان حرکت را به‌دست می‌آورد (۲) یا مشخص می‌شود که نخاع آسیب دیده. (۲ الف) در صورتی که این آسیب برگشت پذیر باشد تکمیل درمان با فیزیوتراپی در داخل یا خارج از کشور ادامه خواهد یافت. (۲ ب) و در صورتی‌ که آسیب برگشت ناپذیر تشخیص داده شود یوتانایز تنها گزینه خواهد بود.

در واقع در این گزارش، حالت شماره (۱) که بهترین حالت است و انگیزه اصلی ما از اقدام به عمل جراحی، به طور کامل حذف شده است.

۲- در یکی از میان‌تیتر‌های گزارش آمده‌است:‌ پلنگ را می‌شود فیزیوتراپی کرد، آقای دکتر؟ و به نقل از یک دامپزشک که اتفاقا در این گزارش شاهد رزومه‌ای تبلیغاتی از ایشان هم هستیم با این توجیه که حیوانات وحشی با حیوانات اهلی تفاوت دارند و پلنگ، گربه خانگی نیست، فیزیوتراپی حیوانات وحش غیرممکن عنوان شده که در این باره باید بگویم بدون شک پلنگ، گربه خانگی نیست. این را همه می‌دانند. اما متاسفانه گمان می‌کنم تصوری که ایشان از فیزیوتراپی دارند محدود به راه رفتن در آب و حرکت‌هایی مشابه می‌شود. کمی بررسی و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که فیزیوتراپی، شامل مدالیته‌هایی مانند اولتراساند، لیزر، فارادی و دیاترمی است که در حالت بیهوشی و برای حیات وحش قابل استفاده است و از اتفاق، مورد استفاده هم قرار می‌گیرد.

۳- در این گزارش، اینجانب و تیم جراحی از سوی دکتر معماریان، دامپزشک کلینیک پردیسان متهم به تعجیل زیاد برای عمل این پلنگ شده‌ایم.

اولا همانطور که در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کردم با توجه به شکستگی مهره که نخاع را به شدت تهدید می‌کرد زمان در روند درمان حیوان بسیار ارزشمند بود ثانیا، آقایان طی گزارشی با تاکید بر اینکه معاینات و سی‌تی‌اسکن انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نشان از برگشت‌ناپذیر بودن ضایعه نخاعی دارد، یوتانایز کردن حیوان را "قویا" توصیه کرده‌ بودند. اما به محض اینکه تیم دیگری مسئولیت عمل جراحی این پلنگ محکوم به مرگ را پذیرفت، آقایان از نظر خودشان هم که به صورت مکتوب منتشر کرده بودند برگشته و خواهان جراحی حیوان شدند. به نظرم در انجام عمل جراحی درمانی روی پلنگ در پنجمین روز ورود به تهران نشانی از تعجیل دیده نمی‌شود. بلکه امضای توصیه اکید بر معدوم‌سازی حیوان آن هم در نخستین روز ورود حیوان به تهران و تنها پس از انجام یک سی‌تی‌اسکن است که حکایت از تعجیلی توجیه‌ناپذیر آن هم برای مرگ دارد.

۴- در این گزارش، ظاهرا تنها امتیاز منفی این عمل جراحی در مقایسه با معدوم‌سازی، درد کشیدن حیوان عنوان شده که در صورتی که آقایان حقیقتا نگران درد کشیدن این پلنگ هستند، باید بگویم حیوان غذا می‌خورد، آرام است و نشانی از درد بروز نمی‌دهد.
در هر حال دلیلی برای برآشفته شدنشان وجود ندارد. پلنگ همچنان در کلینیک حیات وحش پردیسان برای یوتانایز شدن، آماده است!

 

۵- در بخشی از این گزارش عنوان شده که به جای برخورد تبلیغاتی بایستی برخورد علمی صورت گیرد.

در این باره باید بگویم در چهارمین روز حضور پلنگ رودسر در تهران از دفتر مدیریت و حفاظت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیمارستان تماس گرفتند و وضعیت پلنگ را شرح دادند. گزارش سی‌تی‌اسکن را هم دادند. به همراه تیم معالج، برنامه مورد نظرمان را برای عمل جراحی پلنگ به مسئولان این دفتر ارائه دادیم که پذیرفتند و مسئولیت عمل جراحی را به تیم بیمارستان سپردند. تا اینجا به نظر نمی‌رسد برخوردی تبلیغاتی صورت گرفته باشد. اما آنچه به نظر تبلیغاتی می‌رسد گزارشی است که تمامی تلاش آن ارائه رزومه‌ای نه چندان واقعی از دامپزشکی است که پیش از این معدوم‌سازی پلنگ رودسر را توصیه کرده و اکنون عمل جراحی موفقیت‌آمیز این حیوان را منافی مصالح خود می‌داند.

 

حمیدرضا فتاحیان/متخصص جراحی دامپزشکی- عضو هیات علمی دانشکده علوم تخصصی دامپزشکی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

 

 

*این اظهارات در حالی است که فایلهای صوتی مصاحبه خبرنگار سیناپرس و مستندات دیگر در دسترس است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا