بازیافت بسته بندی پلاستیکی به 70درصد میرسد

چهل و هفتمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (Davos 2017) از 17 تا 20 ژانویه (28 دی تا 1 بهمن) در داووس سوئیس برگزار می شود. همچون سال گذشته، موضوع نوآوری در تولید و بازیافت پلاستیک یکی از محورهای اصلی نشست فعالان این صنعت بود.

گزارش ارائه شده در نشست داووس 2016 حاکی از آن بود که با ادامه تولید و روند رهاسازی زباله های پلاستیکی در دریاها و اقیانوس ها، تا سال 2050 میلادی میزان این زباله ها (از لحاظ وزنی) از ماهیان بیشتر خواهد شد.   

گزارش جدیدی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد الن مک آرتور (Ellen MacArthur) در نشست داووس 2017 ارائه شد نشان می دهد، اتخاذ استراتژی های جدید و یک برنامه مدون جهانی می تواند نرخ بازیافت بسته بندی های پلاستیکی را از 14 درصد کنونی به 70 درصد افزایش دهد.

این طرح که در قالب گزارش The New Plastics Economy: Catalysing Action معرفی شده است، یک استراتژی انتقال را برای بسته بندی بهتر و افزایش نرخ بازیافت بسته بندی های پلاستیکی ارائه می دهد:

  • 20 درصد کیسه ها و بسته بندی های پلاستیکی می توانند دوباره مورد استفاده قرار بگیرند؛ می توان به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی یک بار مصرف، از جایگزین های قابل استفاده مجدد یا مدل های بسته بندی نوآورانه استفاده کرد.
  •  50 درصد دیگر بسته بندی های پلاستیکی قابل بازیافت هستند؛ این کار نیازمند ارتقاء طراحی بسته بندی ها و بهبود سیستم های مدیریت استفاده و بازیافت پلاستیک است.
  • بدون بازطراحی و نوآوری بنیادی، 30 درصد دیگر بسته بندی های پلاستیکی (از لحاظ وزنی) هیچوقت وارد چرخه بازیافت نخواهند شد؛ این میزان برابر با 10 میلیارد کیسه پلاستیکی در هر سال است که راهی مراکز دفن یا سوزاندن زباله می شوند.

این طرح بخشی از ابتکار New Plastic Economy است که از ماه مه 2016 با همکاری مشترک مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد آلن مک آرترو آغاز به کار کرد و شامل گردهم جمع کردن سازمان های اصلی در بخش های مختلف صنعت جهانی پلاستیک از جمله: تولیدکنندگان مواد شیمیایی، تولیدکنندگان کالاهای مصرفی و بسته بندی، خرده فروشان، مسئولان شهری، فعالان بخش بازیافت، با هدف تعامل و همکاری برای اجرای یک سیستم جهانی موثر تولید و بازیافت پلاستیک است.

به گفته دومنیک واگری، رئیس بخش مشارکت های عمومی – خصوصی و عضو کمیته اجرایی مجمع جهانی اقتصاد، این طرح می تواند با ایجاد نوآوری در کل سیستم (تولید و بازیافت پلاستیک) علاوه بر کمک به رفع مشکل بازیافت پلاستیک، میلیاردها دلار درآمدزایی کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا