تعطیلی بازار عاج چین

عاج فیل‌های آفریقایی در چین محبوبیت بسیاری دارد و در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم آن به 1100 دلار می‌رسد. از بازار قانونی خرید و فروش عاج و تقاضای بالای عاج این کشور به عنوان یکی از دلایل عمده شکار غیر قانونی جمعیت فیل‌های آفریقایی و نزول جمعیت آن‌ها نام برده می‌شود. طبق اعلام خبرگزاری رسمی شین هوا و به نقل از بیانیه رسمی دولت این کشور، چین به تدریج فرآوری و فروش عاج را تا انتهای سال 2017 در این کشور ممنوع خواهد کرد. آن‌طورکه در خبرشین‌هوا ذکر شده است، این ممنوعیت حداقل 143 سازمان فرآوری عاج و ده‌ها موسسه تجاری این محصول را تحت تاثیر قرار خواهد داد. «آیلی کنگ» مدیر اجرایی انجمن حفاظت حیات وحش آسیا می‌گوید:« این خبر فوق‌العاده‌ای است که بزرگترین بازار عاج فیل در جهان تعطیل می‌شود». او ادامه می‌دهد:« من بسیار به کشور بسیار برای این اقدام که به فیل‌های آفریقایی شانس مبارزه برای حیات می‌دهد، می‌بالم».

حفاظت‌گراها برآورد می‌کنند، سالانه بیشتر از 20 هزار فیل برای عاجشان در جهان کشته می‌شوند. بنیاد جهانی حیات‌وحش یا WWF می‌گوید تنها 415هزار عدد از این جانور نمادین در جهان باقی مانده است. مثل بقیه کشورها خرید و فروش عاج‌هایی که قبل از 1989 تهیه شده باشند،در چین هم آزاد خواهد بود. همچنین مجموعه‌ای از عاج قاچاق که توسط مقامات دولتی در سال 2008 به صورت قانونی فروخته شد.

WWF با استقبال از این اقدام چین خواستار گسترش این ممنوعیت به هنگ‌کنگ که تحت حاکمیت چین قرار دارد شده است. چینی‌ها می‌گویند که این اقدام تا سال 2021 انجام خواهد شد با این حال WWF پیش‌بینی می‌کند با بسته شدن بازار چین هنگ‌کنک تبدیل به مهمترین مقصد قاچاق و تجارت غیر قانونی عاج فیل شود.

علی رنجبران/ روزنامه‌نگار علم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا