ناکامی ربات‌ها در برابر توانایی انسان

بیشترین میزان استفاده از ربات‌های صنعتی در صنعت خودروسازی دیده می‌شود. براساس گزارش فدراسیون بین‌المللی رباتیک، انتظار می‌رود که تا سال 2018 میلادی، نزدیک به 1.3 میلیون ربات صنعتی در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند که بخش زیادی از آن مربوط به صنعت خودروسازی خواهد بود.

باوجود روند سریع رباتیك شدن خطوط تولید خودروسازان در جهان، شرکت خودروسازی مرسدس بنز رویه‌ای متفاوت را در پیش گرفته است.

مارکوس شفر، مدیر تولید شرکت بنز تأکید می‌کند: ربات‌ها قادر به همراهی با تغییرات سریع و انطباق مورد نیاز برای تولید خودرو نیستند؛ درحالیکه این شرکت به انعطاف‌پذیری و مهارت بالای نیروی کار انسانی نیازمند است. قصد داریم از تلاش برای رباتیکسازی حداکثری خطوط تولید، به سمت استفاده بیشتر از نیروی کار انسانی حرکت کنیم.

این تغییر رویه مرسدس بنز ناشی از توجه خودروسازان به ارائه آپشن‌های بیشتر برای مشتریان است. تعداد آپشن‌های ارائه شده توسط بنز از 15 گزینه در سال 2000 به 35 گزینه در سال 2015 رسیده است. بطورمثال سدان S-Class این شرکت دارای آپشن‌هایی مانند تریم فیبر- کربن و چهار نوع قاب برای سوپاپ تایر است.

ربات‌ها از قابلیت تطبیق پذیری با این تغییرات (و تولید سفارشی خودرو براساس خواست مشتری) برخوردار نیستند. ربات‌ها برای انجام این تغییرات برنامه‌ریزی نشده و نیازمند برنامه‌ریزی مجدد و انطباق با الگوهای مونتاژ جدید هستند.

با این حال، مرسدس بنز قصد حذف کامل ربات‌ها از خطوط تولید خودرو را ندارد. برنامه این شرکت، استفاده از رباتهای کوچکتر و انعطافپذیرتر در تعامل با نیروی کار انسانی ماهر است. کارگران ماهر به ربات‌های کوچکی تجهیز می‌شوند که به آنها در فرآیند تولید خودرو کمک می‌کنند.

 

منبع: weforum

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا