مساعدت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در واگذاری سه مأموریت نقشه جامع علمی به جهاد دانشگاهی

در این دیدار که دکتر واعظ مهدوی، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی و دکتر قره‌یاضی، مدیرکل دفتر پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز حضور داشتند، دکتر طیبی ضمن ابراز خرسندی و تشکر از بازدید دکتر نوبخت از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و آشنایی عمیق‌تر با فعالیت‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی در اوایل سال جاری اظهار کرد: تا کنون جلساتی را با دکتر فرهاد دژپسند، معاون هماهنگی برنامه و بودجه، مهندس غلامرضا شافعی معاون فنی و توسعه امور زیربنایی و دکتر محمدرضا واعظ مهدوی معاون امور علمی و فرهنگی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار کردیم که طی مذاکرات انجام شده پیشنهادهایی برای کار و فعالیت در حوزه‌های مختلف توسعه علم و فناوری ارایه شد.

طیبی ضمن اشاره به مأموریت‌های تدوین شده برای جهاد دانشگاهی در شورای راهبردی نقشه جامع علمی سه موضوع مطرح شده در سند یاد شده را شامل «مدیریت و هماهنگی فرآیند انتقال تکنولوژی در پروژه‌های بزرگ تکرارپذیر کشور»، «ایجاد سازمان توسعه تحقیقات (RTO)» و «ایجاد سازمان همکاری آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی، مهارتی و بین‌المللی به نام ایریکا» اعلام کرد و با توجه به مذاکرات پیشین خواستار کمک و مساعدت سازمان در واگذاری مأموریت‌های یاد شده به جهاد دانشگاهی شد.

وی با اشاره به این که هم اکنون جهاد دانشگاهی در حال اجرای برنامه توسعه پنجم خود است که تا پایان سال آتی ادامه خواهد داشت، افزود: در این برنامه تلاش شده است با یک نگاه آمایشی تمامی واحدهای جهاددانشگاهی در سراسر کشور صاحب فعالیت شاخص علمی و فناوری بر مبنای سندهای ملی استانی و مزیت های استانی شوند.

طیبی از طرف این نهاد اظهار آمادگی کرد تا در حوزه توسعه تکنولوژی در بخش های خاص و مشخص مسؤولیت انتقال تکنولوژی به بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی کشور را با توجه به سوابق کاری و توانایی این نهاد تقبل کند.

وی همچنین درخواست کرد در تخصیص بودجه سال جاری با توجه به مشکلات بودجه‌ای و کم بودن بودجه پایه‌ای جهاد دانشگاهی، توجه مناسبی در این زمینه صورت گیرد و در لوایح بودجه و برنامه توسعه آتی کشور به این نهاد خدوم توجه و عنایت لازم جهت افزایش بودجه مبذول شود.

رییس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اهمیت توسعه فناوری و نقش بی‌بدیل آن در توسعه کشور و اذعان به اهمیت انتخاب صنایع پیشران در برنامه‌های توسعه کشور و تمرکز اقدامات و پشتیبانی‌های بخش‌های مختلف دولتی خصوصا نظام برنامه‌ریزی کشور از توسعه فناوری در صنایع یاد شده، نقش مهم انتقال فناوری را یادآور شد و اعلام کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه موفق جهان نیز این اقدام صورت گرفته و منجر به توفیق شده است.

در ادامه، دکتر نوبخت با اظهار خوشحالی از بازدیدی که از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی داشت، اذعان کرد: شاید تأخیر در برگزاری این جلسه و برگزاری هم اکنون آن خیری را به دنبال داشته است، به هر حال ما اکنون در حال تدوین لایحه بودجه سال 95 و لایحه برنامه ششم توسعه کشور هستیم و توجه لازم و حمایت از جهاددانشگاهی اکنون می‌تواند آثار علمی داشته باشد.

وی ضمن تأکید بر استفاده مناسب کشور از توانایی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی اعلام کرد: بنده ضمن تأیید نکات مطرح شده توسط رئیس جهاددانشگاهی از دکتر واعظ و دکتر قره‌یاضی تقاضا می‌کنم طی نشست هایی این مباحث را عملیاتی کنند. اکنون زمان مناسب برای عملیاتی کردن این مباحث در قالب لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه کشور است. در مورد تخصیص بودجه هم از دکتر واعظ می خواهم که همرامی لازم را مبذول کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا