غذای تند بخورید، بیشتر زندگی کنید

این مطالعه که در چین انجام شده است، براساس یک مطالعه 7 ساله است که بر روی پانصد هزار نفر از 10 نقطه جغرافیایی مختلف چین، انجام شده است.

فلفل تند (چیلی) از جمله مهم ترین مواد غذایی تند به شمار می رود. علت احساس تندی کردن در دهان بوسیله فلفل، ماده‌ای است به نام کاپسیسین که بسیار برای بدن مفید است. کاپسیسین و تعدادی از ترکیبات مشابه دیگر توسط برخی از گیاهان جنس کپسیکوم تولید می‌شود موجب رانده شدن بعضی از علفخواران می‌گردد. کاپسیسین نوعی آلکالوئید است که در برخی از گیاهان مثل فلفل قرمز یافت می‌شود که برای پوست و موکوس محرک بوده و برای تهیه نوعی دارو که در تسکین برخی از دردها به کار می‌رود مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده هرگاه به مخاط دهان برخوردکند، مغز به اشتباه آن قسمت را داغ احساس می‌کند.

رینیت آلرژیک در اثر واکنشهای التهابی اعصاب مخاط بویائی ایجاد می‌گردد. براساس مطالعات و تحقیقات بسیار انجام شده فلفل قرمز بر روی اعصاب فیبرهای C بدون میلین و بعضی از فیبرهای A میلین دار مخاط بویائی اثر گذاشته و به عنوان عامل بلوک کننده نوروپپتیدها رفلکس اکسون را مهار کرده و اثر درمانی ویژه‌ای بر رینیت آلرژیک دارد. مطالعات نوین ثابت کرده است که پس از درمان با کاپسائیسین میزان لکوترینهای ترشحات بینی تغییری نمی‌کند.

گزارش کامل این مطالعه در مجله BJM به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا