درآمدزایی با کمک مشاغل خانگی

محمد عبده ابطحی، مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در گفتگو با سیناپرس گفت: هم اکنون درصد قابل توجهی از کسب و کارها در دنیا و ایران به کسب و کارهای خرد و کوچک اختصاص دارد. آمارها نشان می دهد حجم قابل توجهی از کسب و کارهای خرد و کوچک مربوط به مشاغل خانگی است.

این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دنیا مانند شرکت اپل و فیس بوک، کسب و کارشان را از خانه آغاز کرده اند. اکنون بسیاری از کسب و کارهای ایران نیز فعالیت شان را از محیط کوچک و خانه آغاز کرده اند.

وی اظهارداشت: این نوع کسب و کارها برای افرادی که دسترسی شان به منابع کاری سخت است و درآمد پایین دارند( مانند زنان سرپرست خانوار) فرصت شغلی مناسبی فراهم می کند تا برای خود درآمدی ایجاد کنند.

ابطحی بیان کرد: هم اکنون قانون ایران به گونه ای تعریف شده است که بخش قابل توجهی از خدمات را نمی تواند پوشش دهد؛ در تعریف قانون ایران باید تولید محصول یا خدمات در منزل اما ارایه آن بیرون از منزل باشد، بنابراین فردی که در روستا خانه ای دارد و آن را به صورت بوم گردی اجاره می دهد، نمی تواند مشمول قانون مشاغل خانگی شود. حتی فردی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارد و در خانه اش نرم افزار تولید می کند و در بستر اینترنت به مشتریانش خدمات ارایه می دهد، نمی تواند مشمول مشاغل خانگی شود.

به گفته وی، طبق آمار رسمی کشور حدود پانزده درصد از اشتغال های کشور به مشاغل خانگی اختصاص دارد. در حالی که این آمار در دنیا در حدود دو تا سه برابر است، از اینرو اکنون ما برای رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی با دنیا داریم. از سوی دیگر، مشاغل خانگی ما اکثرا از نظر درآمدی متوسط یا پایین هستند.

مشکل مشاغل خانگی تنها درآمد نیست

ابطحی ادامه داد: در قانون فعلی کشور دولت و مجلس برای توسعه کسب و کار همه حوزه ها تمرکزش به روی دو ابزار مجوز و وام است. در حالی که چالش شرکت های بزرگ و مشاغل خانگی به طور خاص تنها از جنس مجوز یا وام نیست. به عنوان مثال اکنون اکثر مشاغل خانگی مشکل بازار و برخی دیگر نیز چالش استانداردسازی محصولات خدماتی شان را دارند از اینرو برای رفع این مشکلات نیاز به مدلی به اصطلاح زنجیره ارزش داریم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رویکردی جدید که از سال گذشته با محوریت جهاد دانشگاهی آغاز کرده، با ارایه مدلی جدید به دنبال توسعه مشاغل خانگی است.

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار خاطرنشان کرد: یک فعالیت را باید از ابتدا تا انتها در زنجیره مشاهده کنیم تا دریابیم مشاغل خانگی در کدام حلقه از این زنجیره قرار دارند و برای ارتقای این کسب و کارها باید چه اقداماتی در طول زنجیره انجام دهیم؛ این اقدامات را باید چه فردی انجام دهد. اجرای این مدل نیازمند یک عامل بیرونی (عامل توسعه) است.

وی درباره طرح ملی مشاغل خانگی گفت: جهاد دانشگاهی وظیفه اصلی اجرای این طرح را برعهده دارد. البته سازمان دیگر نیز در اجرای این طرح همکاری دارند. در این مدل، ما به دنبال وام و مجوز نیستیم. نگاه ما رفع مشکل و چالش های کسب و کار است از اینرو متناسب با این دیدگاه سعی می کنیم راه حلی طراحی کنیم.

وی اظهارداشت: البته انتظار می رود در یک مقطعی، جهاد دانشگاهی پیشنهادهای سیاستی در سطح قوانین و مقررات ارایه دهند تا دولت به این قضیه ورود پیدا کند. دولت و مجلس نیز باید با این رویکرد جدید کسب و کار آشنا باشند تا در قانون گذاری به سراغ دو ابزار وام و مجوز نروند و به ابزارهای جدیدی نیز بیاندیشند. همچنین باید طبق ساز و کارهای تجربه شده دنیا مشوق هایی برای کسب و کارهای خانگی ایجاد کنیم.

میزان درآمد مشاغل خانگی باید افزایش یابد

ابطحی یاد آور شد: دغدغه اصلی این طرح این است که حجم و میزان درآمد مشاغل خانگی افزایش پیدا کند. همچنین افراد مشاغل خانگی را به عنوان شغل تمام وقت و درآمدزا( نه تفننی و یک کار جانبی) در نظر بگیرند.

این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اکنون معضل بیکاری در کشور وجود دارد و درصد قابل توجهی از مردم کار اول شان کفاف هزینه های زندگی شان را نمی دهد و معمولا به دنبال شغل دوم هستند.

وی بیان کرد: اصلی ترین گروه هدف این طرح زنان سرپرست خانوار است. در مدل های پیشین حمایتی ما ترجیح می دادیم به این افراد پول نقد دهیم که اغلب بر اثر تورم، ارزشش این پول روز به روز کمتر می شود. بهتر است سیاست های حمایتی تمام سازمان هایی که اکنون با این قشر سر و کار دارند مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی به سمت ارایه مدل جدید گرایش پیدا کنند تا افراد تشویق شوند مدل جدیدی یاد بگیرند یا بتوانند از مهارت هایی که دارند به دنبال کسب و کار بروند.

وی گفت: زمانی که چالش های کسب و کار رفع شود، خود به خود درآمدی نیز برای زنان سرپرست خانوار ایجاد می شود. دیگر آنها نیازی به پول نقد و اندک ندارند بلکه آنها خودشان می توانند مولد ثروت و الگویی برای خانواده و فرزندان شان باشند. فرزندان شان هم به تدریج می توانند در این کسب و کارها آنها را یاری کنند.

وی در پایان اظهارداشت: یکی از چالش های کنونی جامعه این است که به روی این افراد برچسب می زنیم. برچسب زنی سرپرست خانوار که تحت پوشش یک نهاد حمایتی است، باعث کسر شان آنها می شود اما اگر این کسب و کارها راه اندازی شود، کرامت انسانی این افراد حفظ می شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا