داروهای ضد سرطانی ساخته می شود

دکتر حمیدرضا پوریان فر در این خصوص به سیناپرس گفت: اصولا طرح های پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی، بر مبنای تحقق اهداف بین المللی و رفع نیازهای جامعه برنامه ریزی شده است. در حال حاضر  یکی از طرح های اولویت دار حوزه بیوتکنولوژی در دنیا، تولید داروهای ضد سرطانی است.

این دکتری تخصصی رشته بیوتکنولوژی گیاهی افزود: هم اکنون پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی نیز در طرحی مشترک با پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی( مرکز تحقیقات سرطان) در مسیر تحقق این هدف بین المللی گام برداشته تا ترکیبات ضد سرطانی از قارچ های خوراکی و دارویی تولید کند؛ این طرح هنوز در مرحله تحقیقاتی به سر می برد.

این عضو هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: انجام کار پژوهشی به روی آنزیم ها نیز از دیگر طرح هایی است که اکنون در دنیا مطرح و پیگیری می شود. اکنون گروه پژوهشی بیوتکنولوژی صنعتی میکروارگانیسم های این پژوهشکده، روی بحث آنزیم های میکروبی کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام می دهد.

وی درباره کاربرد این آنزیم ها اظهارداشت: این آنزیم ها در صنایع دارویی و فرآوری غذا، شوینده ها، سوخت های زیستی و صنایع کاغذ کاربرد دارند. این آنزیم ها از میکروب ها و قارچ ها گرفته می شوند.

پوریان فر تولید محصولات دانش بنیان در سطح تجاری و صنعتی، گسترش همکاری های بین المللی، تقویت فعالیت های تجاری و اشتغال زایی را از جمله اهداف و برنامه های آتی این پژوهشکده عنوان کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: محور اصلی فعالیت های پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی بر مبنای دو کلمه بیوتکنولوژی(دانش بیوتکنولوژی) و صنعتی( تولید محصولات هایتک، تجاری و صنعتی) است. از آنجایی که هدف اصلی این پژوهشکده تولید محصولات هایتک در سطح ملی و بین المللی است باید در انجام پژوهش های کاربردی، پایش علمی و دانش بنیان در حوزه بیوتکنولوژی داشته باشد.

وی در پایان بیان کرد: اکنون پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی با پایش علمی پژوهش های کاربردی حوزه بیوتکنولوژی موفق به انجام چندین طرح پژوهشی و بنیادی در حوزه های قارچ های خوراکی و دارویی، میکروارگانیسم های صنعتی و گیاهان زینتی شده است.