کد خبر : 97492 دوشنبه 09 دی 1398 - 10:56:11
گاز-بدبوی-سمی،-شاخص-وجود-حیات-در-دیگر-سیارات

گاز بدبوی سمی، شاخص وجود حیات در دیگر سیارات

بر خلاف تصور عمومی وجود گازهایی مانند اکسیژن و متان تعیین کننده وجود حیات در دیگر سیاره‌ها نیست و گازی بدبو و سمی به نام فسفین شاخص اصلی در این زمینه است.

بررسی‌های محققان دانشگاه ام آی تی نشان می‌دهد گاز بی رنگ فسفین بر خلاف گازهایی مانند متان و اکسیژن تنها به علت تحولات بیولوژیک و نه تحولات زمین شناسی به وجود می‌آید و لذا شناسایی آن در دیگر سیاره‌ها عامل قطعی وجود حیات در آنهاست.

فسفین، گازی با فرمول شیمیایی نادر پی اچ ۳ است که البته به مقدار اندک در جو کره زمین هم وجود دارد. گاز یادشده بسیار سمی نیز هست و با حمله به دستگاه تنفسی باعث مرگ می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد گاز فسفین تنها در صورتی تولید می‌شود که حیات غیرهوازی و غیروابسته به اکسیژن در منطقه‌ای وجود داشته باشد. این گاز به هیچ وجه به علت واکنش شیمیایی یا ناهنجاری‌های زمین شناسی یا جغرافیایی به وجود نمی‌آید. گاز فسفین همیشه از فسفر به دست می‌آید و فرایند این تبدیل بدون وجود عناصر زنده و در حال حیات رخ نمی‌دهد.

ستاره شناسان با عمل به این موضوع قصد دارند از تلسکوپ جدید جیمز وب برای شناسایی این گاز در فضا استفاده کنند و از این طریق احتمال حیات در دیگر سیاره‌ها را بررسی کنند. بدین منظور نقاطی در فاصله ۱۶ میلیون سال نوری از کره زمین هم بررسی خواهند شد.

کلید واژه ها: سیارات بدبو سمی مرگ کره زمین