موسیقی از سیاره خاکی ثبت شد

زمین الهام بخش موسیقی های مختلفی بوده است اما اکنون به نظر می رسد سیاره خاکی موسیقی خاص خود را دارد.ستاره شناسان برای نخستین بار صدای عجیبی را ثبت کرده اند که میدان مغناطیسی زمین هنگام برخورد با ذرات باردار خورشید به وجود می آورد.

این صدا در حقیقت نسخه صوتی حاله نور خارق العاده ای است که می توان در نزدیکی قطب های زمین و هنگام برخورد ذرات باردار با اتمسفر زمین مشاهده کرد.کارشناسان سازمان فضایی اروپا این صوت قابل شنیدن را ساخته اند. آنها امواج مغناطیسی تولید شده را تحلیل کردند.

در مرحله بعد آنها نتایج به دست آمده از تحلیل را به فرکانسی قابل شنیدن تبدیل کردند و به این ترتیب سروصدایی عجیب به وجود آمد که شبیه جلوه های ویژه صوتی یک فیلم علمی تخیلی به نظر می رسد.

این موسیقی پس از آن شناسایی شد که محققان ۴ فضاپیما را به منطقه پیش لرزه میدان مغناطیسی زمین فرستادند. این میدان مغناطیسی روبه خورشید و نخستین بخشی است که تحت تاثیر طوفان های خورشیدی قرار می گیرد.

به طور معمول جریان مداوم ذرات باردار که بادهای خورشیدی را تشکیل می دهد، سبب می شود در منطقه پیش لرزه امواج مغناطیسی ساده منتشر شوند.  این امواج هنگامیکه به صوت تبدیل می شوند، صدایی شبیه یک نت موسیقی را تولید می کنند.

اما هنگامیکه طوفان های خورشیدی به زمین برخورد می کنند تاثیر آن بر پیش لرزه میدان مغناطیسی سبب ایجاد صوتی با صدای بلند می شود که بسیار پیچیده تر است.

لوسیل تورس از دانشگاه هلسینکی در فنلاند و مولف ارشد پژوهش می گوید: به نظر می رسد که طوفان صدای پیش لرزه را تغییر می دهد. ما برای این تحقیق اطلاعات جمع آوری شده در ماموریت ClusterIIرا بررسی کردیم. در این ماموریت 4 فضاپیمای مشابه در مگنتو اسفر زمین پرواز می کردند.

منبع: مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا