توانایی تولید انبوه گیاه در فضای محدود

امروزه، این فناوری به عنوان یک روش پایه‌ای در تکثیر و اصلاح نژاد گونه‌های گیاهی مطرح است که بهره وری اقتصادی بالایی را نیز با خود به همراه دارد. کشت بافت گیاهی در کشاورزی و باغبانی کاربرد بسیاری دارد، به گونه ای که سالانه از این طریق میلیون‌ها نهال درختان و گیاهان زینتی تولید و به بازار عرضه می‌ شود.

این روش، جایگزین مهمی برای شیوه های مرسوم تکثیر گیاه بوده و شامل فرآوری گیاهان از بخش های خیلی کوچک گیاه می شود که به صورت ضد عفونی شده در ظرف کشت، در جایی که محیط و مواد غذایی می توانند کنترل شوند، رشد می کنند. نکته حائز اهمیت در این روش این است که گیاهان حاصل شده از این روش، از نظر ژنتیکی، مانند والدین خود هستند.

پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نیز به این حوزه ورود پیدا کرده و تا کنون فعالیت های ارزشمندی نیز انجام داده است. مدیر گروه بيوتكنولوژی این پژوهشکده در گفتگو با سیناپرس، با بیان اینکه این گروه در دو بخش عمده کشت بافت و بخش مولکولی فعالیت می کند، گفت: در بخش مولکولی در دو آزمایشگاه ژنومیک و پروتونیک فعالیت هایی در حوزه های اصلاح کلاسیک و مولکولی گیاهان دارویی انجام می گیرد.

دكتر نسيم زرين پنجه ادامه داد: از جمله فعالیت های گسترده ای که در بخش مولکولی انجام می گیرد شامل انجام طرح های پژوهشی بر ژن های موثر روی متابولیت های ثانویه، بیان این ژن ها، ارزیابی تنوع ژنتیکی گیاهان دارویی و انجام افزایش متابولیت های ثانویه در درون شیشه از طریق کشت سوسپانسیون و کشت ریشه های مویی است.

وی با بیان اینکه در بخش کشت بافت هم طرح های پژوهشی ارزشمندی داریم گفت: این طرح ها در راستای تکثیر سریع و انبوه گیاهان دارویی، از طریق تکنیک های کشت بافت انجام می شود. ضمن اینکه، طرح های کارفرمایی هم در این گروه انجام می شود که تنها مختص گیاهان دارویی نیست. این طرح ها، شامل توانایی تولید پایه های گیاهان زینتی و درختان میوه می شود.

زرین پنجه عنوان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر برای گلابی با پایه پیرودوارف مشتری داریم که نوعی گلابی پاکوتاه است. علاوه بر این، پایه بادام GF نیز یکی از اولین پایه هایی است که به روش ریز ازدیادی تکثیر شد و هنوز هم در سطح وسیع با این روش ازدیاد می شود. پایه گیلاس و آلبالو به نام گزیلا نیز از دیگر محصولاتی است که تولید کرده ایم.

گیاهان کشت بافت تراریخته نیستند

وی با اشاره به اینکه مشتریان این خدمات باغدارانی هستند که تقاضای پایه های خاصی را دارند گفت: پایه های کشت بافتی مزیت تولید انبوه را دارند. به این معنا که در فضای محدود پژوهشکده توانایی تولید میلیونی پایه های گیاهی وجود دارد و این تولید انبوه در فضای محدود نکته جالب توجهی است. نکته دیگر اینکه رشد این گیاهان سریع و خارج از فصل بوده و در هر زمانی امکانپذیر است.

زرین پنجه ادامه داد: از این جهت است که این روش برای باغداران ارزشمند است. چراکه، به یکباره می توانند از مقدار انبوهی از یک گیاه که همه یک شکل بوده و هیچ گونه تفرق و تنوع ژنتیکی ندارند بهره مند می شوند. ضمن اینکه این خدمات به هیچ عنوان تراریخته نیستند و در تولید آنها تنها تکثیر کشت بافتی مطرح است و همین ویژگی است که این خدمات را ارزشمند می کند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا