محققان دریافتند:

لرزه‌درمانی موجب بهبود میکروبیوم روده می شود

کد خبر : 93545 چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 09:52:15

محققان دانشگاه آگوستا واقع در ایالت جورجیای آمریکا با آزمایش روی موش‌ها دریافتند لرزه‌درمانی (vibration therapy) موجب بهبود میکروبیوم روده شده و التهاب ناشی از دیابت را کاهش می‌دهد.

این تحقیقات به بررسی اثر لرزه‌درمانی تمام بدن در دو گروه از موش‌های سالم و مبتلا به دیابت نوع ۲ پرداخته است. در هر دو گروه انجام روزانه ۲۰ دقیقه لرزه‌درمانی به مدت ۴ هفته موجب افزایش میزان ماکروفاژهای موسوم به M۲ شد. این ماکروفاژها نوعی سلول ایمنی هستند که توانایی از بین بردن التهاب را دارند. همچنین مشخص شد این روش درمانی موجب تغییرات قابل توجهی در میکروبیوم روده می‌شود. مهم‌ترین تغییرات افزایش ۱۷ برابری یک باکتری مفید موسوم به Alistipes است.

بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۷ میلادی انجام گرفت، روزانه ۲۰ دقیقه لرزه‌درمانی تمام بدن اثری مشابه ورزش بر سوخت‌وساز دارد. با این وجود، آزمایشات بالینی کارایی این شیوه را بر بدن انسان به ویژه در صورت عدم انجام فعالیت فیزیکی و ورزش تایید نکرده است.
با وجود این تحقیقات جدید مزایای سیستمی متعدد لرزه‌درمانی تمام بدن را بر اساس آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام گرفته، تبیین کرده است. در این تحقیقات استفاده از تکنیکی پیشنهاد شده است که در آن مستقیما موجب تغییراتی در میکروبیوم روده و افزایش حجم ماکروفاژهای ضد التهاب در بدن می‌شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه International Journal of Molecular Sciences منتشر شده است.