کد خبر : 92711 سه شنبه 11 تیر 1398 - 10:51:44
آنتی‌اکسیدان‌-سلول‌های-سرطان-ریه-را-تقویت-می-کند

آنتی‌اکسیدان‌ سلول‌های سرطان ریه را تقویت می کند

مطالعات جدید نشان می‌دهد، آنتی‌اکسیدان‌ها مکانیسم متاستاز (گسترش) سلول‌های سرطان ریه را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند سلول‌ها گلوکز را از خون دریافت کرده و آن را به سوخت سلولی تبدیل کنند و گسترش یابند.

این مطالعه که توسط دو گروه مختلف در آمریکا و سوئد صورت گرفته است، نشان می‌دهد سلول‌های سرطان ریه از آنتی اکسیدان‌ها به عنوان سوخت استفاده می‌کنند تا در سراسر بدن گسترش یابند.
سلول‌های سرطانی از گلوکز برای رشد سریع و گسترش استفاده می‌کنند. برای این امر از یک فرآیند تولید انرژی استفاده می‌شود که بسیار سریعتر از فرآیندهای صورت گرفته در سلول‌های غیر سرطانی است. در حین این فرآیند، تعداد زیادی رادیکال آزاد اکسیژن تولید می‌شود که فشار شیمیایی قابل توجهی را به سلول وارد می‌کند.
مطالعات جدید نشان می‌دهد سلول‌های سرطان ریه از آنتی اکسیدان‌ها برای مقاومت در برابر استرس اکسیداتیو استفاده می‌کنند و به رشد خود ادامه می‌دهند. در واقع آنتی‌اکسیدان‌ها مکانیسم متاستاز (گسترش) سرطان را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند سلول‌ها گلوکز را از خون دریافت کرده و آن را به سوخت سلولی تبدیل کنند.
این یافته می‌تواند منجر به توسعه درمان‌های کارآمد و موثر برای مقابله با سرطان ریه شود.
آنتی اکسیدان به ترکیباتی گفته می‌شود که از سلول در مقابل صدمات جلوگیری می‌کند. این ترکیبات می‌توانند طبیعی یا مصنوعی باشند.
آنتی اکسیدان های اصلی عبارتند از:
-لوتئین: این گروه آنتی اکسیدان در انواع کلم (کلم بروکلی، گل کلم و برگ کلم)، انواع میوه‌ها، سبزیجات نشاسته‌ای (ذرت، نخود فرنگی) تخم مرغ و سبزیجات برگ دار وجود دارد.
-سلنیوم: یک ماده معدنی موجود در غذاهای گیاهی، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و ماهی است.
-کاروتنوئیدها: رنگدانه‌هایی است که باعث رنگ زرد و نارنجی میوه‌هایی از قبیل هویج، خربزه و سیب زمینی می‌شود.
-لیکوپن: یک ماده شیمیایی موجود در میوه و سبزیجات قرمز از جمله گوجه فرنگی و هندوانه است.
-ویتامین A : در هویج، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار تیره رنگ و زردآلو به وفور وجود دارد.
-ویتامین C : در مرکبات، سیب زمینی، آناناس، کلم بروکلی، اسفناج و انواع توت وجود دارد.
-ویتامین E : آجیل، کره بادام زمینی، جوانه گندم، اسفناج، سویا، ماهی، آوکادو و روغن گیاهی حاوی این ویتامین هستند.
گوجه فرنگی، انواع توت، فلفل، هویج، اسفناج، زردچوبه، زنجبیل، بذر کتان، انواع آجیل و غلات سبوس دار نیز دارای خواص ضد التهابی هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Cell منتشر شده است.

منبع:ایرنا

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
نظرات شما

[کد امنیتی جدید]