کارآفرینان موتور حرکت توسعه اقتصادی در جامعه هستند

كارآفرینی تأثیری مثبت و مستقیم بر بسیاری از فعالیت های مختلف كشورها دارد. از سوی دیگر، موجب توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی شده و می تواند سبب بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه شود.

در عصر حاضر، سازمان ها و نهادها با تحولات و تهدیدات گسترده ای در زمینه های مختلف روبروهستند. از این رو، تضمین و تداوم حیات و بقاء آنها نیازمند راه حل ها و روش های جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری و ابداع و خلق محصولات، بستگی زیادی دارد.

از این روست که برخی از متخصصان حوزه مدیریت معتقدند که بسیاری از این مشکلات و موانع توسط کارآفرینان یک جامعه قابل حل است. بنابراین، کارآفرینان به عنوان موتور حرکت توسعه اقتصادی و عامل اصلی ایجاد خلاقیت ونوآوری در جامعه شناخته می شوند.

با توجه به اینکه بسیاری از مسائل و آسیب های اجتماعی ریشه در بیکاری و عدم اشتغال افراد جامعه دارد، توجه به مقوله كارآفرینی اجتماعی می تواند تا حد زیادی آسیب های اجتماعی را تحت الشعاع قرار داده و آنها را كاهش دهد.

یکی از ویژگی های بارز جوامع امروزی، رشد شتابان شهرنشینی است. براساس شواهد بیش از 90 درصد جمعیت جهان، امروزه در شهرهای کوچک و بزرگ زندگی می کنند.

ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و در زمره کشورهایی است که هم در تعداد و هم در جمعیت شهرهای بزرگ و کلانشهرها رشد سریعی داشته است. جدا از مسائل و مشکلات فراروی توسعه در کشور، پدیده شهرهای بزرگ، کلانشهرها و مسائل متعدد زیستی و معیشتی، مدیریت و برنامه ریزی در این شهرها را برای سیاست گذاران و مدیران دشوار کرده است.

بنابراین، بخش قابل توجهی از موفقیت آتی سیاست مداران توسعه در ایران در دهه آتی منوط به موفقیت آنها در حل مسائل زندگی و معیشت درکلانشهرها خواهد بود.

این امری است که ضرورت پژوهش های گسترده در این زمینه را تبیین و تحقق این امر را از رهگیر برنامه ریزی و کاربست روش های علمی برای یافتن پاسخ های روشن برای حل مسائلی که موجب آسیب های اجتماعی می شود، میسر می کند.

به کارآفرینی اجتماعی که امروزه به مفهوم مأموریتی اجتماعی و انسان دوستانه از طریق فعالیت های مختلف کسب و کار مد نظر قرار می گیرد، به عنوان یکی از راهکارهای حل برخی مسائل و آسیب های اجتماعی توجه شده است.

اگرچه متون نظری کارآفرینی اجتماعی نسبتا جدید است، اما این پدیده به هیچ وجه پدیده ای نو محسوب نمی شود. در طول زمان، همواره شاهد کارآفرینان اجتماعی بوده ایم که مؤسس بسیاری از نهادهایی بودند که امروزه با آنها سروکار داریم.

بر اساس پژوهش «توسعه کارآفرینی اجتماعی؛ آسیب ها، عوامل مؤثر و راهکارها» و با بازنگری یافته هایی که از انجام مصاحبه های کیفی و بررسی اسناد و مدارک به دست آمده است، مشخص می شود فقر، اعتیاد، خرید و فروش مواد مخدر، تکدی گری، طلاق، خانواده های بی سرپرست، کارگران فصلی ساماندهی نشده، کودکان کار، کودکان خیابان، کارتن خوابی، حاشیه نشینی و نزاع،  آسیب های اجتماعی شناسایی شده هستند.

از این میان، نتایج پژوهش فقر، اعتیاد، خرید و فروش مواد مخدر، تکدی گری، طلاق، خانواده های بی سرپرست، کودکان کار، کودکان خیابان، کارتن خوابی و نزاع را به عنوان آسیب های مهم اجتماعی تأیید کرده و کارگران فصلی ساماندهی نشده و حاشیه نشینی را به عنوان آسیب های مهم منطقه مورد بررسی تأیید نکرده است.

عوامل اثرگذار بر کارآفرینی

عامل تسهیلات کسب و کار شامل آموزش مهارت های شغلی و ایجاد کسب وکار، مشاوره تخصصی قبل و در حین ایجاد کسب وکار در فرآیند کارآفرینی اجتماعی، سیاست گذاری و حمایت از توسعه مشاغل خانگی، ارائه تسهیلات مالی به کارآفرینان برای ایجاد و توسعه کسب وکار، ارائه تسهیلات مالی به کارآفرینان اجتماعی، حمایت از کارآفرینان در تأمین رضایت کسب وکار، ایجاد بازارچه های خوداشتغالی و کارآفرینی است.

توسعه مراکز کارآفرینی اجتماعی، ایجاد شبکه ها و خوشه های کسب و کار و کارآفرینی اجتماعی، برگزاری جلسات هم اندیشی در محلات، همکاری کارآفرینان اجتماعی با سازمان های غیردولتی، دولتی، محلی نیز از دیگر سیاست های مثبت در این زمینه قلمداد می شود.

از سوی دیگر، نبود دسترسی به منابع مالی، نداشتن رضایت کسب وکار، نداشتن انگیزه ومهارت های لازم برای کسب وکار، نداشتن ایده های مناسب و نو برای کارآفرینی، و قوانین و مقررات دست وپاگیر، موانع رعایت های کارآفرینی اجتماعی شناسایی شد.

با توجه به موارد گفته شده برای رسیدن به شرایط مطلوب در ابتدا، باید از ظرفیت فضاهای فرهنگی و ورزشی موجود برای پوشش دادن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به نحو احسن استفاده کرد.

علاوه بر این، به سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر ظرفیت های محلی باید با طور جدی توجه شود. با توجه با مشکلات و مسائلی که زنان سرپرست خانوار با آن درگیرند، مشاغل خانگی در این زمینه راه گشاست.

در آخر توجه به این نکته ضرورت دارد که در این دنیای سخت و پر از رقابت، به کارآفرینانی نیاز داریم که برای بهبود جهان و کمک به افراد انگیزه داشته باشند.

بر اساس این گزارش، مقاله ای تحت عنوان «توسعه کارآفرینی اجتماعی؛ آسیب ها، عوامل مؤثر و راهکارها» برگرفته از نتایج پژوهشی است كه با هدف بررسی وضعیت كارآفرینی اجتماعی در یکی از مناطق شهری شهر تهران بر اساس طرح پژوهش آمیخته (كمی و كیفی) انجام گرفته است.

این پژوهش که توسط تیمور مرجانی از دانشگاه علم و فرهنگ و سیدصدرالدین صدری از دانشگاه تهران انجام گرفته است، قصد دارد با مروری بر مسئله آسیب های اجتماعی و همچنین، كار آفرینی اجتماعی با نتجه گیری در این زمینه پیشنهادها و راهکارهایی برای تسهیل توسعه كارآفرینی اجتماعی مطرح كند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا