فناوری غشایی در ایران بومی شد

سینا پرس: تورج محمدی، عضو هيات علمی دانشکده مهندسی شيمی دانشگاه علم و صنعت ايران، پژوهشگر برتر ايران  در چهاردهمين جشنواره ملی تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر سال1392 از جمله کسانی است که سال ها روی فرایند غشایی فعالیت کرده است تا این فناوری جدید را به بخش صنعت نزدیک کند. او صاحب چند اختراع است. ساخت غشای زئولیتی برای آبگیری از الکل ها، جداسازی گازهای شیمیایی و خالص سازی گازها و ساخت غشا برای تصفیه پساب های صنعتی و تغلیظ شیر از جمله عناوین طرح های اوست. خبرنگار خبرگزاری سینا گفت و گویی  اختصاصی با این پژوهشگر انجام داده است.

 

 

چرا به سراغ فناوری غشایی رفتید؟

فناوری غشایی، فناوری نوینی است که اغلب کشورهای پیشرو به دلیل مزایای بیشمار به سمت استفاده از این فناوری گرایش پیدا کرده اند. تحقیق و تفحص پیرامون این مساله بخشی از کار دکترای من بود. زمانی که پس از پایان ادامه تحصیلم از دانشگاه NSW  سيدنی – استراليا به ایران برگشتم، هنوز این فناوری در ایران ورود پیدا نکرده بود به همین دلیل سعی کردم این فناوری را وارد کشور کنم. مطالعات اولیه و طرح های تحقیقاتی در این زمینه انجام دادم تا سر انجام نتیجه تلاش بی دریغ همکاران و سایر محققان این حوزه باعث شد تا این فناوری در کشور بومی شود .به طوریکه هم اکنون ما می توانیم ادعا کنیم صنعت ما صاحب این فناوری شده است. البته جا دارد بیشتر از گذشته از این فناوری در صنایع استفاده شود. این فناوری نو و جدید است و باز هم باید تحقیقات به روزی در این زمینه انجام شود.

 

این فناوری از چه مزایایی برخوردار است؟

این فناوری نسبت به فناوری های رقیب به لحاظ تحلیل و آنالیز اقتصادی و هزینه ها و بحث های زیست محیطی نسبت به فرایند فناوری رقیب مقرون به صرفه تر است. امروزه این فناوری مورد استفاده اغلب کشورهای صنعتی است. حتی این کشورها الزاماتی دارند که این فناوری را جایگزین فرایندهای سنتی شان کنند. با گسترش این فناوری ضمن جلوگیری از خروج میلیون ها دلار از کشور، فرصت شغلی بسیاری هم برای جوانان کشور ایجاد خواهد شد.

 

این فناوری در کشور ما از چه جایگاهی برخوردار است؟

این فناوری در حال حاضر در بعضی از بخش ها مانند حوزه آب و پساب، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی ورود پیدا کرده و در مرحله تحقیقات و انتقال به صنعت است.

 

برای اجرای چنین فناوری در کشور با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

زمانی که این بحث مطرح شد، کسی با این مقوله آشنایی نداشت و تفهیم این مساله به مدیران و مسوولان کار سختی بود اما خوشبختانه با تلاشی که دوستان انجام دادند، فرهنگ استفاده از این تکنولوژی و عکس العمل های اولیه استفاده از این فناوری برطرف و امروز این فناوری هم مورد استقبال مدیران کلان کشور شده است.

 

از مسوولان کشور چه توقعی دارید؟

امیدوارم با محققان بر اساس توانمندی هایشان برخورد شود و محدود نشوند. متاسفانه در سال های گذشته بسیاری از پژوهشگران از جمله خود من از اعتبارات پژوهشی بی بهره بودیم، هیچ حمایت مالی به صورت ویژه یا حتی عموم در اختیار ما قرار نگرفت. به نظر می رسد اگر یک نگاه محصول گرا به این مساله شود و ارزیابی عملکرد همکاران برای حمایت  بیشتر ملاک قرار بگیرد، قطعا در مجموعه فناوری ها در حوزه های پژوهشی مختلف به دستاورد های بیشتری دست پیدا خواهیم کرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا