استفاده از فناوری بلاکچین در پرونده الکترونیک سلامت

بر اساس نظر کارشناسان، محدودیت های فنی، تخصصی و نگرشی، رفتاری مهمترین موانع پیاده سازی پرونده الکترونیک سلامت هستند. از این رو، برای مقابله با این محدودیت ها راهکارهایی نظیر برنامه ریزی جهت پیاده سازی و استفاده از این سیستم، ایجاد تیم متخصص برای ارزیابی موانع احتمالی، آموزش کلیه مدیران ارشد و کاربران ضروری به نظر می رسد.

امروزه ذخیره سازی و پردازش اطلاعات نقش بزرگی در تمامی زمینه­ ها از جمله مباحث پزشکی دارد. هر روزه مقدار بسیار زیادی اطلاعات و پرونده­ های سلامت با ماهیت محرمانه به صورت پراکنده تولید می ­شوند که اجماع، نگهداری، تضمین صحت و عدم تغییر محتوای آن و همچنین اشتراک­ گذاری آن بین منابع مختلف دارای چالش­ های فراوانی است.

از سوی دیگر فناوری بلاک­چین بستری را برای ذخیره­ سازی و اشتراک ­داده ­ها به صورت توزیع ­شده برای ما فراهم می ­کند که در آن می ­توان صحت و تغییرناپذیری داده­ ها را در یک شبکه یکپارچه از گروه­ های عضو تضمین کرد. به واسطه همین  ویژگی ها استفاده از این فناوری امروزه در عرصه ­های گوناگونی از جمله پزشکی برای برطرف کردن چالش ­های مطرح ­شده در حال گسترش است.

با توجه به نو بودن موضوع بلاک­چین و وجود ابهامات زیاد در مورد آن و همینطور خاص بودن بحث داده ­های سلامت مقاله ای تحت عنوان «راهکارهایی به منظور پیاده سازی پرونده الکترونیک سلامت با استفاده از بلاک­چین» که در پنجمین کنفرانس وب پژوهی ارائه شد، سعی دارد انواع گزینه ­های موجود برای راه ­اندازی سیستم بلاک­چین با رویکرد پرونده الکترونیک سلامت را ارائه کرده و ابعاد آن را تشریح کند.

بر اساس این گزارش، براساس مطالعات انجام شده در این مقاله و سیاستی که در نحوه ذخیره ­سازی و پردازش اطلاعات وجود دارد گزینه مناسب بلاک­چین برای پیاده ­سازی پیشنهاد شده است.

مقاله «راهکارهایی به منظور پیاده سازی پرونده الکترونیک سلامت با استفاده از بلاک­چین» توسط محمد جواد شایگان­ فرد، مسعود براتی، کیارش شمسی از اعضای گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران تالیف شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا