کارایی پایین موتورهای جستجوی سازمانی

این موضوع دلیل محکمی است برای اینکه سیاستگذاران و برنامه ریزان در برنامه ریزی و فعالیت های اجرایی خود جایگاه و نقش وب را به عنوان مقوله ای جدی و اثرگذار در نظر گرفته و در راستای تحقق این امر به ظرفیت­ های فنی، فرهنگی، اجتماعی که در حوزه پژوهش بررسی شده است، توجه کنند.

برای تحقق این مهم کنفرانس وب پژوهی پنج سال است که با گرد هم آوردن متخصصان حوزه وب در نظر دارد علیرغم وجود سایه سنگین تحریم که حوزه علم و دانش را نیز در برگرفته با همگرایی در عرصه های ملی و بین المللی بتواند توان و تخصص صاحبنظران این عرصه را به كار گیرد تا در حد امكان بتواند قدم مثبتی در حوزه وب در کشور بردارد.

طبق آمارهای موجود بسیاری از سازمان­ های کشور، سالانه ضرر و زیان هنگفتی را به علت کارایی پایین موتورهای جستجوی سازمانی متحمل می ­شوند.

یکی از کاربردهای حوزه وب کاربران سازمان ها و پاسخگویی به آنان است. به گونه ای که چنانچه کاربران یک سازمان نتوانند نیاز اطلاعاتی خود را به درستی پاسخ دهند، بهره ­وری آن­ها کاهش پیدا خواهد کرد.

از این رو، طبق آمارهای موجود بسیاری از سازمان­ های کشور، سالانه ضرر و زیان هنگفتی را به علت کارایی پایین موتورهای جستجوی سازمانی متحمل می ­شوند.

بر اساس پژوهش صورت گرفته، یکی از دلایل کارایی پایین موتورهای جستجوی سازمانی استفاده از مدل­ های بازیابی مبتنی بر بسته کلمات است. به این معنا که این روش­ ها معنای نهفته در پرس­ و جوی کاربر را درک نمی ­کنند و تنها به تطابق پرس­ و جوی کاربر و سند در سطح کلمات بسنده می ­کنند.

نتایج پژوهش­ ها نشان می­ دهد که درصد بالایی از پرس ­و جوهای کاربران در ارتباط با موجودیت­ هاست. به شناسایی اشاره به موجودیت­ ها در پرس ­و جوی کاربران و مرتبط ساختن آن­ها به موجودیت مرتبط در پایگاه دانش، پیوند موجودیت گفته می­ شود. این اقدام گام مهمی در راستای درک نیاز اطلاعاتی کاربران است.

در پژوهشی که تحت عنوان «پیوند موجودیت در پرس ­و جو به منظور بهبود کارایی موتورهای جستجوی سازمانی» در کنفرانس وب پژوهی مطرح شد، راهکاری برای پیوند موجودیت در پرس­ و جو ارائه شد که مختص محیط­ های سازمانی است.

بر اساس این گزارش، آزمایش­ های انجام شده نشان می­ دهد که راهکار پیشنهادی از دقت و سرعت بالایی برخوردار است و می­ تواند کارایی موتورهای جستجوی سازمانی را به طرز قابل توجهی بهبود دهد.

«پیوند موجودیت در پرس ­و جو به منظور بهبود کارایی موتورهای جستجوی سازمانی» که توسط نریمان اسماعیلی فرد، ملیکه حاج خان میرزای صراف، محمود نشاطی از دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر، دانشگاه شهید بهشتی تهران تالیف شده ، عنوان یکی از مقالات ارائه شده در کنفرانس وب پژوهی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا