نقطه مشترک علم و طنز

پژوهش‌های جدید حاوی اخبار خوبی برای نویسندگان و خبرنگاران است. نتایج تجزیه‌وتحلیل سر تیترهای جدی و طنز، منجر به کشف موضوعاتی جالب شده و نشان‌دهنده نقش طنز در  تأثیرگذاری مطالب جدی است.

تفاوت سر تیترهای جدی و دارای رگه‌های طنز نیز در نوع خود تأثیر بسیار زیاد بر مخاطبین خواهند داشت. برای مثال این سر تیتر که بریتیش پترولیوم استخراج نفت را از سر گرفت، یک سر تیتر کاملاً خنثی بوده و احتمال اینکه توجه مخاطبین را به خود جلب کند بسیار کم است اما اگر همین موضوع کمی بارگه‌های شوخ‌طبعی آمیخته‌شده و به‌صورت کمی طنزآمیز ارائه شود، تأثیر بسیار بیشتری خواهد داشت.

محققان برای شناسایی نکات مخفی از تأثیر طنز بر مخاطبین طنز، سر تیترهای جالب و بامزه را با سر تیترهای تقریباً غیر جذاب و فاقد رگه‌های طنز، بررسی و مقایسه کردند. نتایج به دست آمده از این تحقیقات که طی هفته گذشته و در تاریخ 31 ژانویه سال جاری میلادی در کنفرانس هوش مصنوعی AAAI ارائه‌شده است، به نویسندگان مجلات، سردبیرها و نویسندگان موضوعات علمی و جدی پیشنهاد به کار بردن یک استراتژی برای تغییر کلمات می‌دهد. در این استراتژی از پژوهشگران و نویسندگان درخواست شده تا به‌طور کامل از کلمات جدی استفاده نکنند. به باور دانشمندان، این تکنیک می‌تواند توسط هوش مصنوعی به کار گرفته‌شده و به نوشتن مطالب علمی بارگه‌های طنز و غیر جدی و مبارزه با اخبار جعلی، کمک کند.

در ادامه این پژوهش‌ها، محققان مجموعه‌ای از سر تیترهای دارای رگه‌های طنز و موضوعات جدی را با بهره بردن از  بازی آنلاین Unfun.me تهیه‌کرده‌اند، در این بازی، گیمر ها می‌توانند سرفصل‌های طنزآمیز را از موضوعات هزل و بی‌معنی جداسازی کرده و همچنین به موضوعات جدی بپردازند.

روبرت وست (Robert West) متخصص و دانشمند علوم رایانه‌ای در موسسه École Polytechnique Fédérale de Lausanne کشور سوئیس در این رابطه می‌گوید: «این مطالعات بر موضوع مهمی انگشت نهاده و به نکاتی می‌پردازد که موجب تحریک حس شوخ‌طبعی افراد شده و آن‌ها را جذب می‌کند.» وی با همکاری اریک هورویتز (Eric Horvitz) مدیر ارشد مرکز پژوهش‌های مایکروسافت در ردموند، مجموعه‌ای بزرگ از اخبار حوزه‌های مختلف را گرداوری کرده‌اند. در این مجموعه 2800 نوع مختلف از حدود 1200 سر تیتر، جمع‌آوری‌شده است.

بر این اساس مشخص شد که بیشتر سر تیترهای دارای رگه‌های طنز و شوخ‌طبعی، از یک ساختار منطقی مشترک، بهره می‌برند. این ساختار منطقی از سوی پژوهشگران این گروه تحقیقاتی با عنوان مقایسه و تناسب نادرست معرفی‌شده است زیرا واژه‌هایی که بین سر تیترهای اخبار جعلی  و سر تیترهای جدی تغییر کرده‌اند، شباهت بسیار زیادی به یکدیگر داشته و همچنین یک تفاوت اساسی دارند.

تفاوت سر تیترهای جدی و دارای رگه‌های طنز نیز در نوع خود تأثیر بسیار زیاد بر مخاطبین خواهند داشت. برای مثال این سر تیتر که بریتیش پترولیوم استخراج نفت را از سر گرفت، یک سر تیتر کاملاً خنثی بوده و احتمال اینکه توجه مخاطبین را به خود جلب کند بسیار کم است اما اگر همین موضوع کمی بارگه‌های شوخ‌طبعی آمیخته‌شده و به‌صورت کمی طنزآمیز ارائه شود، تأثیر بسیار بیشتری خواهد داشت.

روبرت وست و اریک هورویتز موفق به شناسایی گونه‌های مختلف و متعددی از  واژه‌های متضاد بین کلمات جدی و طنزآمیز در سر تیترهای علمی شدند. برای مثال عبارت مدرن و منسوخ، انسان و حیوان و حضور داشتن و غایب بودن را می‌توان ازجمله این موارد متضاد دانست.

دن گلد واسر (Dan Goldwasser) یک متخصص  هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی در دانشگاه پوردو در غرب لافایت (Purdue University in West Lafayette) که در گروه مطالعات و آنالیز این اطلاعات حضور نداشت، درباره دستاوردهای این تحقیق اعلام کرد: این یافته‌ها علاوه بر کمک به نویسندگان، خبرنگاران، سردبیران و پژوهشگران برای انتخاب تیترهای جذاب‌تر، به برنامه نویسان نیز کمک می‌کند تا با طراحی سیستم‌های هوش مصنوعی، فهم دقیق‌تری از اثرات متقابل طبیعی انسان‌ها بر یکدیگر به دست آورند.

نتایج سایر تحقیقات مشابه درزمینهٔ محاسبه تأثیر نکات طنز در مسائل علمی و جدی، به‌طور ساده بر پیش‌بینی این موضوع می‌پردازد که استفاده از رگه‌های طنز در متون مختلف و شناخت ساختار طنز و طعنه می‌پردازد که به هوش مصنوعی کمک می‌کند تا قادر به فهم این موضوع باشد که چرا برخی مواقع استفاده از رگه‌های طنز تأثیرات خاص خود را بر مخاطب دارد؟

گلد واسر در این رابطه می‌گوید: «تنها یک فرمول تقلید غلط برای ساختن یک ساختار مبتنی بر هوش مصنوعی که به نوشتن موضوعات جدی بارگه‌های طنز بپردازد، کافی نیست. برای مثال، دانستن آنچه غیر شفاف است، نیازمند بسیاری از تحلیل‌های عقلانی است که  هوش مصنوعی در حال حاضر فاقد آن است.

روبرت وست در خاتمه تأکید کرد: «هرچند باید پذیرفت که تلفیق دقیق و مناسب موضوعات علمی و جدی بارگه‌های طنز و شوخ‌طبعی حتی برای انسان نیز کار دشواری بوده و هنری است که همه افراد قادر به انجام آن نیستند، اما دستکم در حال حاضر ما ک دستورالعمل برای رسیدن به این مهم؛ در اختیارداریم.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: sciencenews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا