کشف مقبره کاهن اعظم در مصر باستان

وزارت عتیقه‌جات مصر در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که یک آرامگاه ۴ هزار و ۴۰۰ ساله در جنوب مصر و نزدیکی شهر قاهره کشف‌شده است. خالد الانانی (Khalid al-Anani) وزیر عتیقه‌جات این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این آرامگاه متعلق به وه تی (Wah Te) کاهن اعظم است که در نزدیکی معبد اصلی قرارگرفته است. لازم به توضیح است که کنفرانس مطبوعاتی وزیر با حضور تعدادی از مقامات مصری و دیپلمات‌های خارجی برگزار شد.

نقاشی‌های روی دیوارهای آرامگاه به‌صورت استثنایی حفظ‌شده‌اند. علاوه بر این نقاشی‌ها، ۴۵ مجسمه حک‌شده در سنگ دیواره‌ها نیز دیده می‌شوند که همگی موثق و رسمی بوده و خانواده شخص کاهن اعظم را به نمایش می‌گذارند.

به گفته مقامات رسمی مصر، این آرامگاه کشف‌شده در مجموعه تدفین‌های ساقره (Saqqara) واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب قاهره پیداشده است. به گفته الانانی، آرامگاه مذکور به سلسله پنجم پادشاهی مصر که در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ سال پیش از میلاد حکومت می‌کردند، بازمی‌گردد.

سقاره محوطه‌ای بزرگ و باستانی است که در مصر باستان برای به خاک سپاری مردگان از آن استفاده می‌شد و درگذشتگان پایتخت یعنی شهر ممفیس، در آن به خاک سپرده می‌شدند.

مصطفی الوزیری (Mustafa al-Waziri) دبیر کل شورای عالی عتیقه‌جات مصر، در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که این آرامگاه که هنوز در دست حفاری باستان‌شناسان قرار دارد، تقریباً ۱۰ متر طول و ۳ متر ارتفاع دارد.

الانانی در ادامه توضیحاتش درباره این آرامگاه گفت که نقاشی‌های روی دیوارهای آرامگاه به‌صورت استثنایی حفظ‌شده‌اند. این نقاشی‌ها موثق و رسمی بوده و خانواده شخص کاهن اعظم را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این نقاشی‌ها، ۴۵ مجسمه حک‌شده در سنگ دیواره‌های این آرامگاه دیده می‌شوند که بسیار منحصربه‌فرد بوده و اطلاعات زیادی را از مصر باستان به دانشمندان ارائه می‌کند.

در سال‌های اخیر، مقامات مصری باهدف جذب گردشگران بیشتری به کشورشان، به‌شدت رسانه‌های بین‌المللی و دیپلمات‌ها را به یافته‌های باستان‌شناسی خود ترغیب می‌کنند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: mirror، smh،thepeninsulaqatar، reuters، dailymail،

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا