از احتمال ابتلای خود به ایدز خبر دارید؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تلاش می‌کند از طریق توسعه همکاری با کشورها و نهادهای مختلف، ضمن افزایش آگاهی عمومی در مورد روش‌های انتقال ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) به منظور پیشگیری از ابتلا و گسترش بیماری ایدز، خدمات درمانی و مراقبت‌های بهداشتی را در اختیار بیماران قرار دهد.  

روش‌های انتقال ویروس اچ‌آی‌وی:

  • روابط جنسی محافظت نشده
  • تزریق خون آلوده از فرد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی
  • استفاده از سرنگ‌های آلوده (معتادان تزریقی)
  • انتقال از مادر به جنین

انجام آزمایش خون برای تشخیص ابتلای فرد به اچ‌آی‌وی، مهمترین گام‌ برای پیشگیری از انتقال آن به افراد دیگر و شروع به موقع درمان محسوب می‌شود.

به همین دلیل در سی‌امین سالگرد (2018-1988) نامگذاری روز جهانی ایدز، محور اصلی روز جهانی ایدز 2018: آیا در معرض خطر قرار دارید؟ از وضعیت (ابتلای) خود مطلع شوید (Know your status) انتخاب شده است.

وضعیت ایدز در جهان

از سال 1988 و با انتخاب یک روز خاص، پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه انجام آزمایش‌های تشخیصی، پیشگیری و درمان به موقع حاصل شد. گزارش اخیر سازمان ملل (UNAIDS) نشان می‌دهد، از هر 4 فرد آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی، 3 نفر از وضعیت ابتلای خود آگاه است.

درحال حاضر 36.9 میلیون نفر مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند که 1.8 میلیون نفر از آنها کودکان زیر 15 سال هستند و 1.8 میلیون نفر نیز به تازگی مبتلا شده‌‌اند.

هر سال حدود 1 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل عدم اطلاع از ابتلای خود به ویروس اچ‌آی‌وی، درمان نشدن یا شروع دیرهنگام درمان، جان خود را از دست می‌دهند.

به دلیل کمبود دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، به ویژه روش‌های تشخیص و درمان به موقع، آمار مبتلایان در قاره آفریقا روبه افزایش است. کشورهای سوازیلند، لسوتو، بوتسوانا، نامیبیا و آفریقای جنوبی، با بدترین وضعیت در این قاره مواجه هستند؛ به طوریکه 27.2 درصد جمعیت سوازیلند به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا هستند.   

وضعیت ایدز در ایران

به گفته پروین افسر کازرونی، رییس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، 53 درصد از مبتلایان رده سنی 21 تا 35 سال هستند. از کل موارد ابتلا، 65.4 درصد مربوط به استفاده از سرنگ آلوده توسط افراد معتاد و 20.1 درصد ابتلا به دلیل رابطه جنسی کنترل نشده بوده است.

افسر کازرونی تأکید کرد، الگوی ابتلا در موارد جدید حاکی از آن است که ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) از تزریق مواد مخدر با سرنگ آلوده به سمت رابطه جنسی گرایش پیدا کرده است، چراکه از کل موارد ابتلای جدید به این ویروس، حدود 32 درصد را معتادان تزریقی و 47.1 درصد را ابتلا از طریق رابطه جنسی تشکیل می‌دهند.

آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ایدز از 20 هزار و 975 نفر در سال 1388 به 36 هزار نفر در سال 1396رسیده است.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: WHO / unaids / independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا