آخرین مقاله هاوکینگ منتشر شد

این مطالعه چند روز قبل از مرگ استیون هاوکینگ در 14 مارس سال جاری میلادی تکمیل شد. اکنون گروهی از فیزیکدانان همکار هاوکینگ در دانشگاه‌های کمبریج و هاروارد، نتایج این مطالعه را به صورت آنلاین منتشر کردند.

مالکوم پری (Malcolm Perry)، استاد فیزیک نظری در دانشگاه کمبریج و یکی از نویسندگان این مقاله تحت عنوان Black Hole Entropy and Soft Hair تأکید کرد: زمانی که یک شیئ وارد سیاهچاله می‌شود، اطلاعات آن در سیاهچاله باقی می‌ماند. سوال اینجاست که چگونه می‌توان اطلاعات شیئ را در شرایطی که سیاهچاله ناپدید شود، بازیابی کرد؟

ریشه این مطالعه را می‌توان در تحقیقات آلبرت اینشتین یافت. وی در سال 1915 تئوری نسبیت عام (theory of general relativity) را منتشر کرد. اینشتین در این تئوری، پیش‌بینی‌های مهمی در مورد سیاهچاله‌ها، به خصوص اینکه سیاهچاله‌ها توسط 3 ویژگی جرم، شارژ و چرخش تعریف می‌شوند، ارائه کرد.

تقریبا 60 سال بعد، هاوکینگ تحقیقات در این زمینه را آغاز کرد. هاوکینگ عنوان کرد که سیاهچاله‌ها دارای دما نیز هستند.

در آخرین مقاله هاوکینگ که توسط گروهفی از فیزیکدانان همکار وی منتشر شد، عنوان شده است که چگونه برخی اطلاعات از اطلاعات شیئ سقوط کرده به درون سیاهچاله‌ها می‌تواند حفظ شود؛ در این شرایط دمای سیاهچاله باید تغییر کند. بنابراین انتروپی (entropy)– اندازه‌گیری اختلال درونی یک شیئ – باعث می‌شود که شیئ گرمتر شود.

فیزیکدانان در این مقاله نشان دادند که چگونه انتروپی سیاهچاله، توسط فوتون‌ها که افق سیاهچاله را احاطه کرده‌اند، ذخیره می‌شوند. افق سیاهچاله منطقه‌ای است که نور نمی‌تواند از آن فرار کند. این شعاع فوتون‌ها soft hair نامیده می‌شوند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: guardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا