رسوایی پذیرش 20 مقاله جعلی

پیتر بوگوسیان (Peter Boghossian)، استادیار فلسفه و جیمز لیندسی (James Lindsay) استاد ریاضیات دانشگاه ایالتی پورتلند، به همراه هلن پلوکروز (Helen Pluckrose) تصمیم گرفتند تا استانداردهای ضعیف مجلات دانشگاهی برای پذیرش مقاله در برخی از حوزه های خاص – مطالعات فرهنگی و هویتی – را نشان دهند.

پس از نگارش 20 مقاله جعلی، این مقالات برای بهترین مجلات دانشگاهی در زمینه مطالعات فرهنگی و هویتی ارسال شدند. بیشتر این مقالات الهام گرفته از نوعی ایدئولوژی مانند نقش وطن پرستی در جامعه مدرن یا تأثیر امپریالیسم بود.

این 3 پژوهشگر، نتایج پذیرش مقالات جعلی خود در مجلات دانشگاهی را در مجله Areo منتشر کردند. براین اساس، از 20 مقاله ارسال شده، 7 مقاله برای چاپ پذیرفته شدند که 4 مقاله به صورت آنلاین منتشر شدند؛ تعداد 13 مقاله جعلی درحال بررسی هستند که دو مقاله پس از بازبینی چاپ خواهند شد.

همچنین، این سه پژوهشگر 4 دعوتنامه برای همکاری با این مجلات دریافت کرده‌اند که بی اعتباری آنها را در زمینه ارزیابی مقالات نشان می‌دهد.

بسیاری از پژوهشگران و محققان براین باورند که در زمینه پذیرش و انتشار مقالات در برخی از ژورنال‌های دانشگاهی، استانداردهای علمی لازم رعایت نمی‌شود، اما به گفته کران هیلی (Kieran Healy) جامعه شناس دانشگاه دوک این مشکل لزوما در همه حوزه‌ها دیده نمی‌شود.

روشی که توسط این 3 پژوهشگر برای نشان دادن استانداردهای ضعیف مجلات دانشگاهی در حوزه‌های خاص به کار گرفته شد، راه‌حل چندان مناسبی برای بهبود وضع موجود محسوب نمی‌شود.

اساتید و پژوهشگران این حوزه‌ها با داشتن نگاه سخت‌گیرانه و انتقادی می‌توانند به بهبود کیفیت تحقیقات کمک کرده و از پذیرش و انتشار مقالات بی‌کیفیت جلوگیری کنند.

منبع: iflscience