حسگر رهگیری سلامت از پشت دیوار

محققان آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی (CSAIL) موسسه فناوری ماساچوست، عملکرد این حسگر بی‌سیم را برای بررسی وضعیت سلامت افراد سالم و بیماران مبتلا به آلزایمر، افسردگی و مشکلات ریوی در 200 خانه در مناطق مختلف آمریکا مورد آزمایش قرار دادند.

این حسگر با استفاده از سیگنال‌های رادیویی و یادگیری ماشین، امکان رهگیری وضعیت سلامت افراد شامل وضعیت تنفس، ضربان قلب، کیفیت خواب، شیوه راه رفتن و اطلاعات دیگر را از پشت دیوار فراهم می‌کند.

سیگنال‌های رادیویی از این دستگاه ارسال شده و پس از برخورد به بدن فرد مورد نظر، دوباره به آن بازمی‌گردد. شبکه عصبی دستگاه، بازتاب ارسال شده از بدن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و بدون نیاز به دوربین، موقعیت و حرکات فرد را از پشت دیوار تحلیل می‌کند. درعین حال، اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت سلامت فرد ارائه می‌کند.

محققان در تحقیقات خود نشان دادند که این حسگر از قابلیت نظارت دقیق بر کیفیت خواب از جمله بررسی مراحل مختلف خواب برخوردار است؛ بنابراین می‌توان از این حسگر به جای تحقیقات خواب در آزمایشگاه که به حضور و خوابیدن فرد در محیط آزمایشگاه‌ و استفاده از الکترودها روی سر نیازمند است، استفاده کرد.

دینا قتابی (Dina Katabi)، محقق اصلی این مطالعه تأکید کرد: یکی دیگر از مزیت‌های این حسگر، توانایی نظارت بر افراد است که هیچ اختلالی در کیفیت زندگی بیماران ایجاد نمی‌کند. بنابراین پزشکان می‌توانند به راحتی، تأثیر داروهای مصرفی روی بیماران خاص را مورد ارزیابی قرار دهند.

در واکنش به نقض حریم خصوصی که پیش از این در زمان معرفی این دستگاه در سال 2015 مطرح شده بود، محققان تأکید کردند که این دستگاه رمزگذاری شده و تنها با رضایت کاربر کار می‌کند. درعین حال، این دستگاه نیازمند ثبت مجموعه‌ای از حرکات خاص قبل از شروع به کار است که تقریبا مانع از رهگیری حرکات سایر افراد می‌شود.

شرکت استارتاپی Emerald Innovations به دنبال تجاری‌سازی این فناوری و عرضه آن به شرکت‌های زیست‌فناوری و داروسازی برای تحقیقات مرتبط است.

منبع: engadget