کد خبر : 83034 چهارشنبه 31 مرداد 1397 - 10:47:01
سلول-های-بنیادی-در-تخمدان-زنان-جوان-شناسایی-شد

سلول های بنیادی در تخمدان زنان جوان شناسایی شد

سیناپرس: محققان سلول های بنیادی را در تخمدان های زنان جوان شناسایی کردند که نشان داد پتانسیل تبدیل شدن به تخمک های سالم را دارند و این به باروری آنها کمک بسزایی می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، محققان پیش از این تخمک های به طور بالقوه زنده ای را از سلول های بنیادی تولید کردند. این سلول های بنیادی دارای ریپورترهای فلورسنسی بودند که در زمان تبدیل آن ها به تخمک های بالغ موجب می شد، آن ها به صورت سبز روشن بدرخشند.

اما در مطالعه ای جدید ملگار فتزر و همکارانش در دانشگاه مریلند سلول های بنیادی را در تخمدان های زنان جوان شناسایی کرده اند که به عقیده آن ها قابلیت تبدیل شدن به تخمک را دارند.

به عقیده وی و همکارانش این سلول های بنیادی به زنانی که از سن تولید مثلی شان گذشته، زنانی که به مشکلاتی مانند سرطان دچار هستند و یا به دلایلی تخمک آن ها از کیفیت لازم برخوردار نیست کمک می کند که در آینده ای نزدیک با داشتن تخمک شانس خود را برای بچه دار شدن بیازمایند.

بزرگ ترین کاربرد این سلول های بنیادی برای زنانی خواهد بود که به سرطان مبتلا هستند. قبل از شروع شیمی درمانی، سلول های بنیادی آن ها گرفته شده و ذخیره می شود و بعد از طی دوره درمانی و در شرایط مناسب با تبدیل این سلول های بنیادی به تخمک می توان شانس باردار شدن فرد را افزایش داد.