ساخت ماده ضد آب کننده سازگار با طبیعت

سیناپرس: سالها است که از مواد مشتق شده نفت و فرآورده های نفتی برای ضد آب کردن جعبه های میوه و یا مواردی نظیر آن استفاده می شود. مشکل اینجا است که این مواد ضد آب کننده از یک طرف به سوخت های فسیلی وابسته هستند و دوم اینکه، پس از ضد آب شدن مقوا یا کاغذ، دیگر نمی توان آن را بازیافت کرد. این کاغذها و مقواهای ضد آب در نتیجه راهی محل های انباشت زباله می شود و به آلودگی هر چه بیشتر محیط زیست می انجامند. برای نمونه در حال حاضر فقط در استرالیا، 300 هزار تن مقوای روکش شده با ماده ضد آب به جمع زباله های تولیدی می پیوندد.

در این میان، گروهی از پژوهشگران استرالیایی توانستند نوعی ماده ضد آب کننده بسازند که نه تنها منشا گیاهی دارد، بلکه قابل بازیافت نیز خواهد بود. اگر آزمایشات آینده هم موفق باشد این فناوری تا کمتر از یک سال دیگر وارد بازار خواهد شد.

این دانشمندان دریافتند که ماده «لیگنین» که به عنوان محصولی جانبی از چوب و علف است، می تواند خاصیت ضد آب کنندگی داشته باشد. این کشف تصادفی وقتی این پژوهشگران در حال کار برای یافتن کاربردهای ارزشمندتری برای «باگاس» (تفاله نیشکر) بودند روی داد.

آزمایش این ماده طبیعی ضد آب کننده بر روی بسته بندی های مختلف مواد غذایی و نیز نوعی دیوار پیش ساخته (که در برخی ساختمان ها استفاده می شود) موفق آمیز بود.