زمانی برای افسردگی پدرها

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که پدران پس از به دنیا آمدن فرزندشان ممکن است دچار افسردگی شوند. به نظر می‌رسد این مسئله ناشی از یک دوره ترشح هورمون بوده که مسبب این افسردگی شده است.

اگر افسردگی پس از زایمان در نو پدران تشخیص داده نشود و مورد درمان قرار نگیرد، اثرات مخربی را بر جای خواهد گذاشت. قابل‌توجه است، تحقیقات نشان می‌دهند، کودکانی که با پدران در معرض افسردگی بدون درمان زندگی کرده‌اند، اغلب دچار پردازش احساسات منفی بوده و بیشتر احتمال دارد که دچار رفتارهای تهاجمی شوند. 

پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود در رابطه با نو پدران دریافتند که ممکن است مردان پس از تولد فرزندشان، تغییرات هورمونی در سطح تستوسترون را تجربه کنند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مردان پس از متولد شدن فرزندشان سطح ترشح تستوسترونشان کاهش پیداکرده و ممکن است دچار افسردگی شوند.

در تحقیقات انجام شده پیشین مشخص شده بود که تستوسترون در مردان و حتی در حیوانات پس از به دنیا آمدن فرزندشان کاهش پیدا می‌کند اما تصور می‌شد که این کاهش سطح تستوسترون موجب آمادگی مردان برای پذیرش نقش پدرانه خودشان است.

دربی ساکسبی (Darby Saxbe) استادیار روانشناسی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در یک مصاحبه چنین توضیح داد: « یافته‌های ما نشان می‌دهند که ارتباط بالقوه بیولوژیکی و هورمونی بین افسردگی و مردان در دوران پس از زایمان دیده می‌شود.» در حقیقت می‌توان گفت پس از زایمان و تولد کودک، والدین به‌ویژه پدران در معرض افسردگی قرار دارند.

بر اساس مطلب منتشرشده در شیکاگو تریبون، بسیاری از مطالعات و تحقیقات انجام‌شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود 10 درصد از نو پدران ممکن است دچار برخی از انواع افسردگی پس از زایمان شوند اما برای مردانی که پیش‌ازاین تجربه پدر شدن را داشته‌اند و برای بار چندم است که صاحب فرزند می‌شود، این مسئله کمتر اتفاق می‌افتد. البته از دیدی دیگر ممکن است که در این‌گونه پدران افسردگی کمتر تشخیص داده شود و یا جهت درمان مراجعه گردد.

ویل کورت نری (Will Courtenay) روان‌پزشکی که به تشخیص و درمان افسردگی پس از زایمان پدران می‌پردازد، به شیکاگو تریبون اظهار داشت: « افسردگی پس از زایمان در مردان به‌راحتی قابل‌شناسایی و تشخیص نیست.»

تحقیقات نشان می‌دهند که اگر این افسردگی در نو پدران تشخیص داده نشود و مورد درمان قرار نگیرد، اثرات مخربی را بر جای خواهد گذاشت. قابل‌توجه است، تحقیقات نشان می‌دهند، کودکانی که با پدران در معرض افسردگی بدون درمان زندگی کرده‌اند، اغلب دچار پردازش احساسات منفی بوده و بیشتر احتمال دارد که دچار رفتارهای تهاجمی شوند.  

شینه فیشر (Sheehan Fisher) روانشناس بالینی دانشگاه پژوهشی نورت وسترن (Northwestern University) واقع در ایالت ایلینوی ایالات‌متحده امریکا در توضیحات خود از افسردگی نو پدران چنین اظهار داشت: «ما می‌دانیم که افسردگی می‌تواند رابطه پدر و فرزندی و همچنین رفتار آینده کودکان را تحت تأثیر قرار دهد.»

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره از مجله هورمون‌ها و رفتارها (Hormones and Behavior) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: fatherly

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا