ریشه کنی هپاتیت C در هموفیلی‌ها تا سال 1400

دکتر سید موید علویان، رییس شبکه هپاتیت ایران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: هپاتیت به معنای التهاب و ورم کبدی است که اصطلاحا به آن یرقان نیز می گویند. عوامل متعددی ممکن است موجب التهاب کبد شوند اما ویروس ها شایع ترین عامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت هستند؛ رشد و نمو ویروس ها موجب آسیب و اختلال در فعالیت های کبدی می شود.

وی افزود: تاکنون حداقل 6 نوع ویروس مسوول بروز انواع مختلف هپاتیت شناسایی شده اند که نامگذاری آنها طبق حروف الفبا انگلیسی صورت گرفته است.

ویروس هپاتیتA، B،C، D، E، G  هرکدام از این ویروس ها به گروه جداگانه ای تعلق داشته و بیماری که ایجاد می کنند، ارتباطی با یکدیگر ندارند. در این بین هپاتیت ویروسی مزمن «بی» و «سی»از بیماری های شایع دنیا هستند و از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا این دو نوع هپاتیت مزمن شده و باعث نارسایی کبد و سیروز کبدی می شوند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی درباره هپاتیت« سی» گفت: عمدتا بیماران مبتلا به هپاتیت« سی» به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند. گروه اول را افراد در معرض خطر مانند بیماران هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی به دلیل سابقه مثبت استفاده از خون و فرآورده‌های آن تشکیل می دهند.

گروه دوم نیز مربوط به افرادی است که سابقه مثبت تزریق خون در سال های قبل از 1992 میلادی (در کشورهای پیشرفته) و پیش از سال های 1374تا 1375 (در ایران) قبل از بررسی خون ها داشتند؛ شایع ترین راه انتقال در ایران پیش از این سال انتقال مصرف خون و فرآورده های آن بود که خوشبختانه امروزه با انجام آزمایش های گوناگون، سلامت خون تضمین شده و در حال حاضر درصد ابتلا به هپاتیت«سی» به دنبال تزریق خون بسیار ضعیف است اما در هیچ جای دنیا هرگز این میزان به صفر نرسیده است.

استاد دانشگاه بقيه الله اظهار کرد: گروه سوم نیز مربوط به افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی یا شرکای جنسی متعدد است؛ در حال حاضر استفاده از سرنگ به صورت مشترک در بین معتادان به مواد مخدر می تواند به انتقال انواع عفونت ها از جمله هپاتیت «بی» و« سی» و ایدز منجر شود. اعتیاد به کوکائین و استنشاق از راه بینی نیز راه دیگر انتقال بیماری است.

خطر بزرگی که معتادان به مواد مخدر را تهدید می کند ابتلا به گونه های مختلف ویروس هپاتیت«سی» است که موجب بروز بیماری با شدت بیشتر است. در این موارد پاسخ به درمان به داروهای ضد ویروسی کم می شود. گروه چهارم نیز شامل 30تا 40 درصد مبتلایان است که علت خاصی برای ابتلای آنان یافت نمی شود.

به گفته وی، اگر هپاتیت حاد ناشی از ویروس «سی» زود تشخیص داده شود، به راحتی قابل علاج است؛ در بیش از 95 درصد موارد این نوع هپاتیت قابل ریشه کنی است.

علویان تصریح کرد: هپاتیت «سی» از طریق دست دادن و بوسیدن فرد آلوده، آشپزی کردن و در یک مکان غذا خوردن، انجام معاشرت معمول در محل کار و منزل، در آغوش گرفتن مبتلایان، از راه هوا، شنا کردن در یک استخر منتقل نمی شود.

همچنین ممکن است بحث خطر انتقال در تماس های جنسی خانواده سبب نگرانی شود و بر نحوه زندگی و معاشرت و روابط جنسی تاثیر بگذارد اما باید گفت که خطر ابتلا بسیار ضعیف است و انتقال آن به دنبال تماس جنسی شایع نیست؛ آمارهای موجود خطر کمتر از 5 درصد را نشان می دهد. میزان انتقال به مدت ازدواج و مقدار ویروس موجود در خون فرد مبتلا بستگی دارد.

وی یاد آور شد: البته خطر انتقال جنسی در موارد تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده و با افراد متعدد بیشتر است. در ضمن خطر انتقال به دیگر اعضای خانواده بسیار ضعیف است و جداسازی وسایل زندگی مانند قاشق و بشقاب ضروری نیست اما جداکردن وسایل شخصی مانند مسواک، ریش تراش، ناخن گیر، برس، حوله و کیسه حمام ضروری است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: همچنین هیچ دلیلی دال بر انتقال این عامل عفونی از راه خوراکی مانند غذای آلوده یا آب آلوده وجود ندارد(برخلاف هپاتیت A)  بنابراین این افراد نباید نسبت به خطر انتقال بیماری به دیگران حساسیت شدید نشان دهند و خود را منزوی کنند یا احساس گناه داشته باشند و مرتب خود را سرزنش کنند. سوراخ کردن پوست با یک سوزن به منظور خالکوبی یکی از راه های شناخته شده انتقال هپاتیت«سی» است. البته در صورت رعایت بهداشت و استفاده از وسایل یکبار مصرف نباید نگران ابتلا بود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا گزارش عالی بود .ترس بیشتر مانع نااگاهی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا