نوجوانان امروزی، باهوش تر و بهتر هستند؟

موج تازه ای از اعتراضات دانش آموزان در آمریکا برای اعلام مخالفت با قوانین حمل آزادانه سلاح، والدین و مسئولان را شگفت زده کرده است. سازمان دهندگان این تجمع های اعتراضی در شهرهای مختلف آمریکا، اغلب نوجوانان هستند که از این حوادث (از جمله تیراندازی ماه فوریه در پارکلند، فلوریدا) جان سالم به در برده اند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دیگر نمی توان این (به اصطلاح) کودکان و اعتراض های آنها را نادیده گرفت و برخلاف تصورات ما، فناوری اثر معکوسی بر نوجوانان داشته است.

لیزا دمور (Lisa Damour)، روانشناس نوجوانان عنوان کرد: درحال حاضر شاهد پدیده ای در میان نوجوانان هستیم که ما را شگفت زده کرده است. در تظاهرات اخیر در آمریکا، دانش آموزان، پیام خود را به صورت کاملا مستقیم و واضح (در اعتراض به قوانین حمل سلاح) اعلام می کنند و این رفتار در بین آنها، غیرقابل پیش بینی بود.

دکتر دمور معتقد است، موج اعتراض های اخیر که توسط گروهی از نوجوانان نجات یافته در حادثه تیراندازی پارکلند هدایت می شود، قدرت و پتانسیل گروه همسالان نوجوانان را به دنیا نشان داده و اکنون، شاهد تفاوت های چشمگیری در این نسل (از نوجوانان) هستیم.

داده های جمع آوری شده از نظرسنجی های مختلف نشان می دهد که نسل امروز نوجوانان (متولدین سال 2000 به بعد) با نسل های قبل خود، تفاوت های زیادی پیدا کرده اند.

اعتیاد به تلفن همراه و شبکه های اجتماعی

برخی دانشمندان براین باورند که این روند، نشان دهنده سطوح پایین تر بلوغ در میان نوجوانان امروزی است. شاید بتوان گفت که یکی از تأثیرات (مثبت) فناوری، طولانی تر شدن روند رشد و بلوغ نوجوانان است. وابستگی به تلفن همراه هوشمند و شبکه های اجتماعی به نوعی، باعث کاهش میزان تقلید از رفتار بزرگسالان – مثلا سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر یا رانندگی – شده باشد.

دکتر جین تونگی (Jean Twenge)، استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی سن دیه گو (آمریکا) در مقاله ای تحت عنوان Have Smartphones Destroyed a Generation (آیا تلفن های هوشمند یک نسل را نابود کرده اند؟) که در مجله The Atlantic متشر شد، عنوان کرد که نوجوانان امروزی، استفاده از تلفن همراه هوشمند یا شبکه های اجتماعی را به شرکت در میهمانی ترجیح می دهند.

این مسأله شاید تاحدودی، سلامت جسمی آنها را (بدلیل خطراتی که نسل های قبل با آنها روبرو بودند) تضمین کند، اما با این وجود، شاهد رشد چشمگیر نرخ افسردگی و خودکشی در بین نوجوانان هستیم و بخش زیادی از این بحران، با تلفن های همراه در ارتباط است.

البته برخی کارشناسان علوم اجتماعی، با این نتیجه گیری مخالف بوده و افزایش نگران کننده افسردگی و خودکشی نوجوانان را نتیجه گسترش استفاده از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی نمی دانند.

مطالعه صورت گرفته توسط محققان یونیسف در دسامبر 2017 نشان داد که استفاده متوسط از فناوری دیجیتال برای سلامت ذهنی کودکان سودمند است. درحالیکه عدم استفاده یا استفاده بیش از حد از فناوری، با تأثیر منفی کمی در ارتباط است.

در این مطالعه تأکید شده است، آنچه بیش از همه بر سلامت (جسمی و ذهنی) کودک تأثیر می گذارد، نقش خانواده، پویایی اجتماعی در مدرسه و شرایط اقتصادی – اجتماعی است.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع:nytimes

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا