ارتباط بین اضطراب و بروز حملات میگرن

دکتر بروک پلگرینو (Brooke Pellegrino)، استاد روانشناسی در مرکز مراقبت های بهداشتی سردرد هارتفورد (آمریکا) در گفتگو با migraine.com، ارتباط بین میگرن با اضطراب و افسردگی را تشریح کرد:

عمده فعالیت شما بر درمان میگرن متمرکز است؛ چطور به کار در این حوزه علاقه مند شدید؟

پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، تحت نظارت دکتر تاد اسمیترمان (Todd Smitherman)، تحقیقات در حوزه میگرن را آغاز کردم. ابتدا تحقیقاتی را در زمینه سردرد انجام داده و سپس، مطالعات بالینی را به عنوان روانشناس در مرکز مراقبت های بهداشتی سردرد هارتفورد آغاز کردم.

شما در مرکز مراقبت های بهداشتی سردرد هارتفورد با بیماران مبتلا به میگرن در ارتباط هستید. چه اقدامات درمانی در این مرکز انجام می شود؟

اصلی ترین مشکل در زمینه کار با بیماران مبتلا به میگرن این است که آنها اغلب احساس می کنند، راهی برای کنترل درد و ناتوانی ناشی از سردردهای میگرنی وجود ندارد.

بخشی از تلاش درمانی من شامل افزایش کنترل فرد بر درد و ناتوانی (ناشی از سردرد) است. یکی دیگر از اهداف درمانی در این مرکز، بازگرداندن فرد به زندگی و فعالیت های روزمره – تا حد ممکن – با وجود سردرد میگرنی است.

عمده فعالیت ما در این مرکز بر درمان های غیردارویی سردرد متمرکز است. رویکردهای غیردارویی برای درمان مستقیم سردرد شامل آرام سازی، مدیریت استرس و بیوفیدبک است. در شرایط دیگر، درمان مکمل افسردگی، اضطراب یا اختلال خواب می تواند به بهبود سردرد کمک کند.

میگرن تأثیر بسیار زیادی بر زندگی بیماران دارد و یکی از لذت بخش ترین بخش های کار ما، کمک به بیماران مبتلا به میگرن و مشاهده روند بهبود آنها است.

اضطراب، افسردگی، میگرن

بحث های زیادی در مورد افسردگی در بین مبتلایان به میگرن مطرح می شود. آیا آماری در مورد درصد بیماران مبتلا به میگرن و افسردگی / اختلال اضطراب دارید؟

براساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا در سال 2016، حدود 25 درصد از افراد مبتلا به میگرن از افسردگی و حدود 50 درصد نیز از اختلال اضطراب رنج می برند. اختلال اضطراب در بین مبتلایان به میگرن، از شیوع 2 تا 5 برابری نسبت به سایر مردم برخوردار است؛ حتی گاهی اوقات بیماران مبتلا به میگرن از هر دو اختلال افسردگی و اضطراب رنج می برند.

ارتباط بین "میگرن و اضطراب" و "میگرن و افسردگی" دو طرفه است. گاهی اوقات در ابتدا (حمله) میگرن دست داده و فرد، از نگرانی بروز حمله بعدی، دچار اضطراب می شود. در موارد دیگر، در شرایط تنش زا، حمله میگرن رخ می دهد.

چه نوع اختلال اضطرابی اغلب در بین مبتلایان به میگرن دیده می شود؟

تعداد زیادی از بیماران مبتلا به میگرن از اختلال اضطراب عمومی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اضطراب مرتبط با میگرن رنج می برند. به ندرت، بیمارانی با اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی، یا اختلال وسواس فکری – عملی (OCD) را مشاهده کردم.

چه ارتباطی بین اختلال اضطراب و میگرن وجود دارد؟

از دیدگاه پاتوفیزیولوژیک، به نظر می رسد که اختلال عملکرد سروتونرژیک، اختلال در تنظیم غلظت هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال (HPA)، و تأثیر هورمونی در میگرن و اضطراب نقش دارند. همچنین، میگرن و اضطراب با توزیع بالاتر آلل S در 5HTTLPR در ارتباط است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا