آیا ویدئوهای آموزشی اینترنتی برای کودکان مفید است؟

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود به‌منظور بررسی تأثیر ویدئوهای آموزشی در کودکان،  ۵۵ کودک هندی در چهار گروه سنی ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه را موردبررسی و مطالعه قراردادند. در این بررسی‌ها مشخص شد کودکان از ۶ ماهگی به موسیقی جذب‌شده و در ۱۲ ماهگی علاقه‌مند به تماشای ویدئوهای مختلف هستند. علاوه بر این کودکان در ۱۲ ماهگی می‌توانند پدر و مادر خود را در فیلم تشخیص دهند و در ۲۴ ماهگی خود را در ویدئوها شناسایی می‌کنند.  

کودکان از ۶ ماهگی به موسیقی جذب‌شده و در ۱۲ ماهگی علاقه‌مند به تماشای ویدئوهای مختلف هستند. کودکان در ۱۲ ماهگی می‌توانند پدر و مادر خود را در فیلم تشخیص دهند و در ۲۴ ماهگی خود را در ویدئوها شناسایی می‌کنند.

در این بررسی‌ها همچنین مشخص شد که کودکان و نوزادان در استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و یا تبلت ها، قادرند در ۱۸ ماهگی بر صفحه لمسی دست کشیده و تغییرات را حس کنند و پس‌ازآن می‌توانند دکمه‌هایی که رو صفحه ظاهر می‌شود را فشار داده و به کار اندازند بدون اینکه استفاده صحیح آن‌ها را درک کنند.  

ساویتا ياداو (Savita Yadav) از موسسه فناوری Netaji Subhas در شهر دهلی‌نو و از محققان این گروه پژوهشی در مورد تعاملات میان کودکان و گوشی‌های هوشمند گفت: «کودکان زیر دو سال نسبت به شبکه‌های اجتماعی گوشی‌های هوشمند و انواع رسانه‌ها عکس‌العمل نشان داده و جذب آن‌ها می‌شوند و نسبت به استفاده و تماشای آن علاقه نشان می‌دهند. به اعتقاد من نیاز به مطالعات فنی، تکنیکی و رفتاری بیشتری در مورد تعاملات میان کودکان و گوشی‌های هوشمند احساس می‌شود و باید پژوهش‌ها و بررسی‌های لازم در این رابطه انجام شود.»

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی Acta Paediatrica که مجله‌ای درزمینهٔ پزشکی کودکان است به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencedaily

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا