طراحی ایمپلنت چشمی برای کمک به بیماران مبتلا به آب سیاه

سیناپرس: آب سیاه یکی از بیماری های چشمی است که در مواردی منجر به نابینایی هم می شود. در حال حاضر بیماران مبتلا به آب سیاه باید به صورت مرتب به پزشک متخصص چشم مراجعه کنند تا میزان فشار داخلی چشم آنها اندازه گیری شود. اگر این فشار بالا باشد، باید اقداماتی به منظور کاهش آن به انجام برسد، و گرنه به بینایی فرد آسیب وارد می کند.

 

مشکل اینجاست که این فشار داخلی ممکن است به شکلی ناگهانی و برای نمونه بین دو نوبت مراجعه به چشم پزشک بالا رود و بی اطلاعی بیمار از آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را به چشمانش وارد سازد. به همین منظور دانشمندان دانشگاه استنفورد با همکاری برخی از پزشکان متخصص چشم توانستند نوعی ایمپلنت چشمی طراحی کنند که می توان با آن فشار داخلی چشم را سنجیده و با استفاده از گوشی هوشمند نتیجه آن را تفسیر کرد.

 

این ایمپلنت در واقع شامل یک لوله شفاف بسیار کوچک است که «کانال حسگر» نامیده می شود. یک سوی این لوله، یک حباب پر شده از گاز وجود دارد. وقتی فشار داخل چشمی فرد بالا می رود، مایع درون چشمی او این لوله را به جلو هل می دهد و به این ترتیب گاز نیز فشرده می شود.

 

 

در مرحله بعدی  با استفاده از دوربین و برنامک ویژه نصب شده بر روی آن می توان میزان این فشار را مشاهده کرد. اگر این فشار بیش از حد بالا باشد، بیمار باید هر چه سریع تر به مراکز درمانی مراجعه کند.

در حال حاضر این ایمپلنت طوری طراحی شده است که می توان از آن در پروتزهای استاندارد داخل چشمی که معمولاً پس از جراحی آب مروارید توسط بیماران استفاده می شود بهره گرفت. بررسی ها نشان می دهد جای دادن این ایمپلنت در  پروتزهای داخل چشمی، به هیچ وجه موجب کدر شدن دید نمی شود.

با این حال  دانشمندان امیدوارند که بتوانند این ایمپلنت را به گونه ای طراحی کنند که در آینده بتوان آن را به صورت مستقل به کار گرفت.

جزئیات این نوآوری در ژورنال Nature Medicine منتشر شده است.

gizmag :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا