موفقیت تجاری با «بازاریابی یکبهیک»
مفاهیمی مانند «تولید انبوه» و «بازاریابی انبوه» که در دوره انقلاب صنعتی مطرح شدند، امروزه با راهبردهایی که محور اصلی آنها ارتباط با مشتری است، جایگزین شدهاند و شیوه جدیدی از بازاریابی به نام «بازاریابی یکبهیک» را به وجود آوردهاند.
امروزه روشهای جدید بازاریابی که بر پایه فناوری اطلاعات توسعه داده شدهاند، جمعآوری و تحلیل دادههای مشتریان را نسبت به گذشته با سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام میدهند و درنتیجه احتمال موفقیت بازاریابی در آنها افزایش یافته است.
«بازاریابی یکبهیک» درحالیکه در زمان ارائه ایده اولیه آن، غیرممکن به نظر میرسید، با استفاده از فناوری اطلاعات، بهبودهای قابلملاحظهای یافت و سازمانها با ایجاد تغییرات در ساختار خود، موفق به پیادهسازی راهبرد بازاریابی یکبهیک، بهخصوص در اجرای تجارت الکترونیکی شدند.
«بازاریابی یکبهیک» درحالیکه در زمان ارائه ایده اولیه آن، غیرممکن به نظر میرسید، با استفاده از فناوری اطلاعات، بهبودهای قابلملاحظهای یافت و سازمانها با ایجاد تغییرات در ساختار خود، موفق به پیادهسازی راهبرد بازاریابی یکبهیک، بهخصوص در اجرای تجارت الکترونیکی شدند.
بازاریابی یکبهیک که با نام «بازاریابی شخصیسازیشده» و «بازاریابی فردی» یا فردبهفرد نیز مطرح شده است، حالت کاملتری از بازاریابی مبتنی بر پایگاه داده است و از چهار مرحله شناسایی، تمایز، تعامل و سفارشیسازی تشکیل میشود.
همچنین «بازاریابی یکبهیک اینترنتی»، استفاده از اینترنت در راستای مدیریت ارتباط با مشتری با هدف جذب، حفظ و تقویت ارتباط با مشتریان با تمرکز بر برآورده ساختن نیازهای هر یک از آنها از طریق ارائه خدمات و محصولات شخصیشده است.
با توجه به اهمیت موارد ذکرشده، پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت تهران، در مطالعهای به بررسی بازاریابی انبوه و بازاریابی الکترونیکی یکبهیک پرداختهاند و عوامل موفقیت آنها را بررسی کردهاند.
نتایج این پژوهش، پنج عامل کلیدی موفقیت بازاریابی یکبهیک اینترنتی را بهصورت زیر نشان میدهد:
- برآورده ساختن نیازهای کاربران
- متمایزکردن مشتریان و ارائه خدمات متفاوت
- طراحی واسط کاربری با کیفیت بالا
- شناسایی ترجیحات مشتریان و طراحی وبگاه متناسب با آنها
- ارائه خدمات سفارشیسازی شده
همچنین در این پژوهش، خاطرنشان شده است که با توجه به توسعه روزافزون دادههای مشتریان، پیادهسازی روشهایی جهت بهرهبرداری مناسب از آنها ضروری است.
به گفته این پژوهشگران، استفاده از روشهای ابتدایی مانند بازاریابی انبوه، منجر به هدر رفتن هزینهها و همچنین ناخشنودی مشتریان میشود.
نتایج کلی این پژوهش که در مجلهای علمی پژوهشی از نشریات جهاد دانشگاهی و وابسته به مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات به نام «رشد فناوری» منتشر شده، اشاره دارد که برای ارتباط بهتر با مشتریان، ایجاد وفاداری در آنها و افزایش موفقیت فعالیتهای بازاریابی، نیاز است که کسبوکارها به بازاریابی یکبهیک روی آورند. لذا در اجرای این نوع بازاریابی بایستی به تمامی مراحل آن بهصورت جامع توجه شود تا به موفقیت برسد.
گزارش: محمدرضا دلفیه
منبع: بهشتیان اردکانی، الف. و فتحیان، م. 1396. از بازاریابی انبوه تا بازاریابی الکترونیکی یکبهیک. رشد فناوری، 13(51): 51-45.
No tags for this post.