شناسائی 750 ژن مرتبط با حافظه بلند مدت

سینا پرس : پژوهشگران در طول مطالعات خود به منظور  یافتن راه هایی برای حفظ توانایی شناختی در دوران پیری ، دریافتند که ژن هایی وجود دارند که به حافظه بلند مدت مرتبط هستند .

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پرینستون (Princeton) واقع در ایالت نیوجرسی ایالات متحده امریکا بیش از 750 ژن را  شناسایی کردند که در حافظه بلند مدت دخیل هستند . دکتر کولین مورفی (Coleen Murphy) استادیار زیست شناسی مولکولی و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی این دانشگاه در رابطه با این موضوع اعلام کرد که : ما در پی آن هستیم که بدانیم آیا راهی برای گسترش بخشیدن حافظه وجود دارد؟ و یا می توان ترکیباتی را شناسایی کرد که بتوانند رابطه حافظه با سن را حفظ کنند ؟

قابل توجه است که ژن های شناسایی شده جدید در طی مطالعه و بررسی یک کرم کشف شدند . زمانی که پژوهشگران یک مولکول شناخته شده با عنوان CREB (camp response element-binding protein) را فعال کردند ، دریافتند که یک عامل شناخته شده برای حافظه بلند مدت مورد نیاز است که در بسیاری از موجودات ، از جمله کرم ها و موش ها وجود دارد .

این پژوهشگران دریافتند که رابطه مستقیم و مناسبی  بین مولکول CREB و حافظه بلند مدت و فرایند از بین رفتن این مولکول ها در اثر کهولت سن  وجود دارد .

در حالی که مطالعات و تحقیقات بر روی مولکول فعال شده CREB و درگیری و ارتباط آن با حافظه بلند مدت آغاز شده ، همچنان ادامه دارد ، پژوهشگران امیدوار هستند که دلیل کاهش قدرت حافظه در موجودات زنده را طی فرایند بالا رفتن سن کشف کنند .

محققان برای شناسایی این ژن ها ، خاطرات بلند مدت را کم کم به کرم ها القا کردند . آنها این روش را در طول آموزش کرم ها و وابسته کردن آنها به بوی نوعی شیرینی تافی (butterscotch) انجام دادند . این کرم های آموزش دیده ، برای حدودا 16 ساعت قادر بودند به یاد بیاورند که بوی این نوع شیرینی به معنی شام است . لازم به ذکر است که این مدت زمان ، مقدار قابل توجهی در زمان بندی حافظه کرم ها محسوب می شود .

پس از این مرحله ، پژوهشگران به اسکن ژنوم های (genomes) هر دو گروه کرم شامل کرم های آموزش دیده و کرم های بدون آموزش، پرداختند تا توانستند فرایند فعال شدن ژن ها را توسط مولکول CREB کشف کنند . قابل توجه است که محققان 757 ژن فعال شده توسط مولکول CREB را در حافظه بلند مدت کرم های آموزش دیده شناسایی کردند .

پس از این توضیحات ، دکتر مورفی اعلام کرد که برای پیدا کردن قابلیت و عملکرد این ژن های تازه شناسایی شده در حافظه بلند مدت و فعال شده آنها توسط مولکول CREB ، نیازمند تحقیقات و پژوهش های بیشتری  هستیم . برای نمونه می توان گفت که احتمال دارد  این ژن های فعال شده ، ارتباط بین نورون ها را تقویت کند . برای مشخص شدن این نظریه این تیم تحقیقاتی به پژوهش های بیشتری در این رابطه نیازمند است .

این تحقیقات جدید به همراه جزئیات و نتایج حاصل آن در آخرین شماره مجله Neuron منتشر شده است .