نظام "دانشکده – پژوهشکده" رویکرد کاربردی جهاددانشگاهی به آموزش عالی

به گزارش سیناپرس، دکتر سید سعید هاشمی در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی در رابطه با اقدام های موثر و عملی معاونت آموزشی برای تحقق شعار سال بیان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، معاونت آموزشی اقدام به نیازسنجی و تشکیل کارگروه مربوط به اقتصاد مقاومتی نموده و در این راستا طرح "مدرسه اقتصاد مقاومتی" تعریف و آموزش سطوح مختلف در این بخش را سرلوحه امور قرار داد. تاکنون نیز دو دوره آموزش جامع جهت مدیران و کارشناسان تدوین شده و حداقل 10 دوره دیگر نیز براساس نیازسنجی در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد پویا و منعطف همواره سعی دارد در بازه زمانی کوتاهی اهداف خود را با توجه به شرایط و نیازهای روز جامعه تغییر و متناسب کنند و همین خصیصه و شاخصه توانسته جهاددانشگاهی را نسبت به سایر رقبا که در این زمینه‌ها کند بوده و با توجه به نظام‌های اداری و بروکراسی کشور توان تغییرات چالاکانه را ندارند، برتر و پیشرو کنند.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی تصریح کرد: در همین راستا در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی، راه‌اندازی آموزش‌های مجازی، IT و مدیریت سلامت از جمله این فعالیت‌ها است. همچنین با توجه به وضعیت کنونی کشور در زمینه کاهش استقبال از آموزش‌های عالی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، معاونت آموزشی سعی کرده با تمرکز بر تلفیق آموزش و پژوهش و ارتباط دانشگاه با پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها و در حوزه آموزش عالی علمی – کاربردی با تمرکز بر توسعه آموزش‌های ICT و صنعت، دوره‌های آموزشی خود را به سمت آموزش‌های مهارتی پیشرفته و تخصصی نوین سوق دهد تا از یک سو با شرایط و نیازهای روز منطبق باشد و از سویی دیگر به صنعت و اقتصاد مقاومتی که نیاز به پرورش افراد ماهر و خلاق دارد، کمک نماید.
وی با اشاره به این که رویکردهای معاونت آموزشی جهاددانشگاهی انجام پروژه‌های ملی خواهد بود، گفت: در این رویکرد جهاددانشگاهی با عقد قرارداد با دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی هم‌اکنون توانسته اقدام به آموزش‌های مهارتی هدفمند با توجه به نوع فعالیت دستگاه اجرایی نماید که در این زمینه برگزاری‌ دوره‌های آموزشی کمک پرستاری، مودیان مالیاتی، ایزایران(خانواده محترم کارکنان نیروهای مسلح)، کارکنان پست و …، تحولات شگرف درعرصه آموزش تخصصی هدفمند در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی انجام یافته است.

اولین همایش ملی بومی سازی آموزش زبان های خارجی
معاون آموزشی جهاددانشگاهی اظهار کرد: از جمله اقدامات شاخص در این زمینه می توان به اجرای طرح تولید منابع آموزشی زبان انگلیسی،  برنامه‌ریزی و پیگیری اولین همایش ملی‌بومی‌سازی آموزش زبان‌های خارجی، دوره مدیریت جهادی،  برگزاری همایش‌ فرصت‌ها و چالش‌های آموزش فنی مهندسی – علوم پایه،  برنامه‌ریزی جهت همایش فن‌آوری اطلاعات در سوم آبان‌ماه 1396،  ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت درراستای ارتقای مراکز آموزشی در طول برنامه توسعه ششم ، تدوین دستورالعمل استانداردهای مراکز آموزشی تخصصی کوتاه مدت در راستای نظام استاندارد آموزشی و سیاست‌گذاری کلان و جمع‌آوری و چاپ مجموعه قوانین و مقررات حوزه آموزشی جهاددانشگاهی در سه جلد(کوتاه مدت، پژوهش محور و هیأت علمی) اشاره کرد.

آموزش بیش از 200 هزار نفر از مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی کشور
وی در ادامه در رابطه با اقدامات معاونت آموزشی این نهاد در حوزه آموزش‌ و توانمندسازی سرمایه انسانی کشور در راستای افزایش بهره‌وری و سرآمدی سازمانی دستگاه‌های اجرایی کشور گفت: توانمند سازی بیش از 5 هزار نفر نیرو‌های بومی منطقه نفتی کشور با هدف آمادگی جهت کار در شرکت‌های حوزه نفت، گاز، پتروشیمی منطقه، تدوین، تهیه سامانه یکپارچه و اجرای دوره‌های HSE برای کارفرمایان و کارگران با مشارکت و همکاری وزارت کار با هدف آموزش و توانمند سازی به منظور کاهش حوادث ناشی از کار، آموزش بیش از 200 هزار نفر از مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور با هدف توانمندسازی و افزایش کارآمدی و بهره‌وری نیروی کار، طراحی و راه اندازی سیستم جامع یادگیری الکترونیکی جهاددانشگاهی و آزمون‌های آنلاین و تولید بیش از 450 ساعت محتوای آموزش مجازی (IPTV،IMOOC ،Mobile APP  و سامانه آزمون)، پیگیری جهت تدوین برنامه عملیاتی ماموریت آموزشی جهاددانشگاهی در نقشه راه علمی کشور که توسط شورای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نهاد ابلاغ شده است، اجرای برنامه‌های آموزشی و آزمون برای سازمان ها (بانک ها، نظام مهندسی ساختمان، مربیان نهضت سواد آموزی، مدیران و مربیان مهد کودک کشور) با حضور بیش از 230 هزار نفر و انجام پروژه‌های ملی آموزشی (شامل کمک پرستاری بیش از 11 هزار نفر، مودیان امور مالیاتی 60 هزار نفر، پست 12 هزار نفر، خانواده نیروهای مسلح 1.5 میلیون نفر ) از جمله این اقدام ها می باشد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی به فعالیت های این معاونت در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: توسعه مشارکت بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی کشور و دست‌یابی به جایگاه قابل قبول مؤثر با رویکرد نظام "دانشکده – پژوهشکده" مبتنی بر استانداردهای نظام آموزش عالی کشور از برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه آموزش عالی به شمار می‌آید. در این ارتباط سرآمدی و الگوسازی در میان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و هم‌چنین دست‌یابی به ارائه آموزش‌های توأم با کارآفرینی و اشتغال‌زایی از جمله اهداف مهم حوزه آموزش عالی می‌باشد.

اخذ مجوز تاسیس دانشکده علوم پایه فناوری‌های نوین علوم پزشکی
وی در ادامه اظهار کرد: موافقت اصولی اخذ مجوز تاسیس دانشکده علوم پایه فناوری‌های نوین علوم پزشکی از وزارت بهداشت، دارای جایگاه علمی ممتاز در آموزش عالی غیردولتی، ایجاد نهادها و ظرفیت‌های لازم جهت ارتقاء کارآفرینی در میان دانشجویان، تربیت بیش از 40 هزار و 400 نفر دانش‌آموخته تاکنون، آموزش بیش از 27هزار نفر دانشجو، آموزش 2 هزار و 358 نفر دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی و آموزش هزار و 133 نفر دانش‌آموخته در مقطع تحصیلات تکمیلی از جمله دستاوردهای این حوزه است.
دکتر هاشمی با اشاره به فعالیت های این معاونت در برگزاری دوره‌های تحصيلات تكميلي پژوهش محور، اظهار کرد:
جهاددانشگاهی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند در تولید علم و فن‌آوری مورد نیاز کشور از طریق بکارگیری ظرفیت پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، از سال 1390 با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، اقدام به اجرای دوره‌های دکتری پژوهش محور در پژوهشگاه‌ها رویان، ابن‌سینا، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و پژوهشکده‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، برق، توسعه تکنولوژی، علوم پایه کاربردی، توسعه صنایع شیمیایی، فرهنگ و هنر و معماری، گیاهان دارویی، سرطان پستان، زلزله و سوانح طبیعی(کرمان) و گردشگری(مشهد) نموده است.
وی افزود: از دستاوردهای این فعالیت می توان به پذیرش 158 دانشجوی دکتری پژوهش محور، 141 دانشجوی دکتری پژوهش محور از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 17 دانشجوی دکتری پژوهش محور از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اخذ 35 رشته تخصصی دکتری پژوهش محور، اخذ 40 کد رشته محل دکتری پژوهش محور، برگزاری 30 جلسه دفاع دانشجویان از رساله‌های نهایی و فارغ‌التحصیلی، ارایه 96 مقاله علمی حاصل از نتایج تزهای دکترا، تولید 9 عنوان دانش فنی حاصل از تحقیقات دانشجویان دکترا، اجرای  66 طرح پژوهشی با همکاری دانشجویان دکترا و شرکت در 200 کنفرانس علمی و ارائه یافته‌های علمی به صورت سخنرانی یا ارایه مقاله اشاره کرد.
وی در رابطه با آموزش عالی علمی – کاربردی گفت: دوره‌هاي رسمي علمي كاربردي جهاددانشگاهي از سال 1377 با امضاء موافقتنامه با دانشگاه جامع علمي كاربردي با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر، ارتقاء دانش کار، ایجاد مهارت‌های شغلی- حرفه‌ای، توسعه فعالیت‌های آموزشی فن‌آوری در کشور شروع شد. در این ارتباط مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی جهاددانشگاهی تأسیس و با مأموریت آموزش در حوزه‌‌های مهارتی، فنی و مهندسی، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، معماری ساختمان – فرهنگ وهنر – مدیریت و خدمات اجتماعی – گیاهان دارویی و گل‌های زینتی نسبت به هدایت و هماهنگی مراکز علمی علمی – کاربردی جهاددانشگاهی اقدام نمود.
دکتر هاشمی تصریح کرد: گسترش دوره‌‌های ارشد فن‌آوری محور و برگزاری دوره‌های کاردانی و کارشناسی مهارتی، 109هزار نفر دانش آموخته از ابتدا تاکنون، 46 هزار نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف در ابتدای سال 1396، تدوین بیش از 25 دوره کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مهارتی و چاپ 16 جلد کتاب و 20 مقاله در طی یک‌سال گذشته بخشی از دستاورهای این آموزش است.

حضور بیش از 655 هزار فراگیر در دوره های آموزشی کوتاه مدت جهاددانشگاهی
معاون آموزشی جهاددانشگاهی اظهار کرد: بخش آموزش‌های کوتاه مدت جهاددانشگاهی نیز در سال 1395 در 138 مرکز آموزشی، بیش از 655 هزار نفر را در سراسر کشور تحت آموزش قرارداده است.
وی در ادامه در رابطه با اهمیت و نقش حرکت همه اجزای جهاد در مسیر برنامه ششم توسعه این نهاد گفت: نگاه مدیریت علمی امروز به سازمان متکی بر اصل و نگرش سیستمی است. در این نگرش سازمان از بخش های وظیفه ای  منفصل و بدون ارتباط تشکیل نشده است، بلکه سازمان یک مجموعه یکپارچه (سیستم) است که تمام اجزای آن باهم در ارتباط مستمر بوده و بر روی هم تاثیر متقابل دارند و هریک از اجزا دارای نقش تعریف شده ای است که  انجام یا عدم انجام این نقش ، بر تمام سازمان و عملکرد جزئی و کلی سایر اجزا تاثیر گذار است . البته  میزان تاثیر گذاری اجزای مختلف بر یکدیگر و بر کل سازمان الزاما همسان نیست و بستگی به نوع  و ماهیت ارتباطات تعریف شده در پیکره واحد سیستم و نقشی که برای هریک از اجزاء تعریف شده است دارد.صرف نظر از سبک مدیریت در سازمان‌ها ، براساس تفکر سیستمی ، قانون سیستم ها بر همه سازمان ها حاکم است و  تحقق ماموریت سازمانی منوط به ایفای نقش درست و کامل همه اجزا (زیر سیستم ها) است.
دکتر هاشمی تصریح کرد: معاونت آموزشی یکی از زیر سیستم های سازمانی جهاددانشگاهی است . این مجموعه خود متشکل از بخش های مختلف سازمانی شامل آموزش عالی، آموزش علمی کاربردی، آموزش کوتاه مدت و امور خدمات آموزشی است که براساس ماموریت های سازمانی تعریف شده در ساختار کلان سازمانی هریک نقش و وظایفی را در راستای انجام ماموریت جهاددانشگاهی و تحقق اهداف سازمانی به عهده دارند.
وی ادامه داد: نامگذاری هریک از بخش ها به منظور تمرکز بخشی بر نقش اصلی و امکان تعریف مرز بین زیر سیستم ها، براساس مهمترین وظیفه محوله (سازمان وظیفه ای) انجام شده است. لذا با توجه به این نوع تقسیم ساختاری، می توان به سادگی تشخیص داد که جهاد دانشگاهی فعالیت های گسترده ای در ارایه آموزش های عمومی و تخصصی  و خدمات آموزشی مرتبط، در همه اشکال آموزش ها اعم از آموزش های  مقطع دار مطابق با قالب های رسمی و متداول، آموزش های مهارتی علمی کاربردی و آموزش های عمومی و تخصصی کوتاه مدت است. علاوه بر این  آموزش ها مجموعه ای از خدمات آموزشی نظیر آزمون های سراسری، خدمات مرتبط با اعضای هیات علمی، برگزاری همایش های علمی – آموزشی  و گرد هم آیی های  سالیانه،  تدوین و ارزیابی های علمی و تخصصی دوره های آموزشی ، تدوین منابع آموزشی و … از فعالیت هایی است که در زیر سیستم معاونت آموزشی اجرا می شود. 
معاون آموزشی اظهار کرد: اگرچه ایجاد و استقرارو تعمیق  فرهنگ  نگرش سیستمی کاری بزرگ  و دشوار بوده و در بستر زمان محقق می شود، اما بدون تردید این ایجاد و استقرار این نگرش مدیریتی موثر ترین و کارآمد ترین راه کار برای ایجاد یکپارچگی سازمانی و حرکت هم سو و هم جهت همه اجزای سازمان در جهت تحقق اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خواهد بود  بر این اساس تلاشی که از سال های آغازین برنامه پنجم توسعه  برای بهره گیری از آخرین دستاوردهای علم مدیریت  واصل نگرش سیستمی در معاونت آموزشی جهاددانشگاهی شروع شد، در برنامه  ششم توسعه و با استفاده از تجربیات قبلی با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است. یکی از نمود های این نگرش تاکید بر هدف گذاری و برنامه ریزی در تمامی واحدها، موسسات آموزش عالی، مراکز علمی کاربردی، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و… است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با یاری خداوند و تلاش اعضای متعهد و تلاشگر جهاددانشگاهی، با افزایش  تجربیات و مهارت ما در فرآیند برنامه ریزی و حرکت بر اساس برنامه ها  که به عنوان یک ضرورت سازمانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، شاهد اثر بخشی و کارآیی جهاددانشگاهی و سرعت و تحرک هرچه  بیشتر در حرکت به سوی تحقق اهداف بلند مدت جهاد دانشگاهی در افق 1404 هستیم.
دکتر هاشمی در پایان گفت: در جهت یکسان‌سازی و استانداردسازی سرفصل و محتوای دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی و ارتقا و توسعه آموزش‌های تخصصی در بین واحدهای جهاددانشگاهی در سطح کشور، 761 دوره آموزشی در گروه‌های تخصصی مربوط تصویب و جهت انطباق آن با نیازهای مهارتی در کشور در سال 1395 مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا