پایش روزانه 111 بیماری دامی

 به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، قاسم رضائیان زاده روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه اولین همایش نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه انسان، دام و گیاه افزود: همچنین بررسی و مراقبت بر 34 مورد طیور، 23 مورد آبزیان و 12 مورد زنبور عسل و کرم ابریشم در کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات کنترلی بر 17 بیماری دامی از جمله تب برفکی، سل، تب مالت، هاری، مشمشه ، آبله گوسفند و بز و تب کریمه -کنگو انجام می شود.
رضائیان زاده به انجام پایش بیماری جنون گاوی اشاره کرد و گفت: اقدامات کنترلی بر روی بیماری آبله گاوی هم انجام می شود.
وی بیان کرد: در سال 2006 سازمان فائو و بهداشت جهانی برای همگرایی جهت مراقبت، کنترل و رفع سریع بیماری ها اقدام به تدوین دستورالعمل کردند تا همه کشورها در این جهت حرکت کنند.
وی گفت : باتوجه به حجم وسیع و گسترده حیوانات اعم از وحشی و اهلی نمی توان همه آنها را تحت مراقبت و کنترل کرد و برخی از آنها مراقبت خاص فراگیر انجام می شود.
وی گفت: باتوجه به سرعت عامل بیماری ها، اگر اقدامات مناسب و به موقع انجام نشود شاهد نشر و گسترش بیماری ها خواهیم بود.

*** تدوین استاندارد سیستم مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی ایده آل
رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: دفتر آمار و اطلاعات فناوری سلامت وزارت بهداشت با همکاری این مجموعه در حال تدوین استاندارد سیستم مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی ایده آل است.
دکتر سیامک میراب سمیعی اظهار کرد: برای اولین بار در نظام آزمایشگاهی کشور در چند هفته آینده تدوین خواهد شد و تا یکسال و نیم آینده همه آزمایشگاه های کشور باید آن را داشته باشند.
وی بر لزوم ایجاد زیرساخت های اطلاعاتی مورد نیاز تاکید کرد و گفت: باید این کار مهم انجام شود تا اطلاعات لازم مرحله به مرحله جمع آوری شود و از آنها استفاده مناسب انجام گیرد.
معرفی ویژگی های نظام مراقبت هشدار سریع و تجربیات موفق در جهان، شناسایی شاخص های بالقوه ارزشمند هشدار سریع در خصوص بیماری های واگیر مشترک بین انسان ، دام، حیات وحش و گیاهان به منظور حفاظت از سلامت انسان ها ، شناسایی پتانسیل های کشور در این زمینه و اصول پاسخ دهی فوری از اهداف این همایش است.
نظام مراقبت هشدار سریع بهداشتی یکپارچه انسان، دام و گیاه با هدف حفاظت از سلامت انسان، نظام پاسخ دهی فوری بهداشتی یکپارچه انسان ، دام و گیاه و وظائف و نقش وزارتخانه و سازمان ها و صاحب نظران مرتبط در توسعه نظام مراقبت هشدار و پاسخ دهی سریع بهداشتی ادغام یافته از محورهای این همایش است.
اولین همایش نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه انسان، دام و گیاه امروز ( 14 تیرماه) با حضور صاحب نظران داخلی و خارجی و مسئولان در سالن همایش انستیتو پاستور ایران برگزار شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا