کلیه هایتان را با این نوشیدنی های صبحگاهی نجات دهید

درست است که همیشه نوشیدن مایعات به سلامت کلیه ها کمک می کند، اما انتخاب بعضی مایعات و نوشیدنی های خاص کمک بیشتری به این عضو حیاتی بدن می کند.

به گزارش سیناپرس به نقل از health، کار اصلی کلیه ها دفع مواد زائد و مایعات از بدن است. در برخی موارد، فشار خون بالا یا قند خون بالا می تواند این توانایی کلیه ها را تحت تأثیر قرار دهد. برایتان چند گزینه داریم تا روزتان را با نوشیدنشان شروع کنید و در کنار تأمین آب بدن، ثبات میزان قند خون و سلامت قلبتان، از کلیه هایتان هم محافظت کنید.

آب: آب حیاتی ترین نوشیدنی برای حفظ سلامت کل بدن و نیز سلامت و کارکرد صحیح کلیه هاست تا بتواند تصفیه مواد زائد را به درستی انجام دهد. نوشیدن آب، ادرار را رقیق و شفاف کرده و هورمونی را سرکوب می کند که وقتی به طور مزمن بالا می رود، با عملکرد ضعیف کلیه ها مرتبط می شود.

همچنین مصرف آب، برخلاف بسیاری از نوشیدنی های شیرین که باعث بروز دیابت نوع دو و بیماری قلبی مرتبط با بیماری کلیوی می شوند، بدون این که روی قند خون تأثیر بگذارد، آب بدن را تأمین می کند.

قهوه: قهوه را می توانید در برنامه صبحگاهی خود برای حفظ سلامت کلیه ها جای دهید البته تا زمانی که از مصرف شربت ها یا مقادیر زیاد شکر افزوده به آن خودداری کنید. به گزارش سیناپرس، محققان مصرف قهوه و کافئین را با کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی در ارتباط دانسته اند.

باوجوداین که مصرف متعادل کافئین معمولا برای بزرگسالان بی خطر است، اما این گمانه زنی وجود دارد که با مصرف بیش از اندازه کافئین، ممکن است فشار خون در برخی افراد افزایش یابد که در درازمدت می تواند عروق خونی کلیه ها را دچار آسیب کند. سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرده است که روزانه نباید بیش از 400 میلی گرم کافئین مصرف شود؛ این درحالی است که هر فنجان قهوه حدود 95 میلی گرم کافئین دارد.

چای سبز: چای سبز غیر شیرین، یک نوشیدنی بی نظیر برای سلامت بدن و گزینه ای عالی برای سلامت کلیه هاست. این نوشیدنی سبز نه تنها آب بدن را تأمین می کند، بلکه به دلیل دارا بودن ترکیبات گیاهی موسوم به پلی‌فنول، مزیت‌های زیادی دارد. یک گروه از این ترکیبات، کاتچین‌ها هستند که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی اند که ممکن است از عملکرد سالک عروق خونی محافظت کنند.

هر فنجان چای سبز حاوی 29 میلی گرم کافئین است که به مراتب پایین تر از قهوه بوده و می تواند جایگزین خوبی برای افرادی باشد که به کافئین موجود در قهوه حساس هستند.

چای سیاه: چای سیاه آبرسان است و جاوی فلاونوئیدهایی است که ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی مرتبط با سلامت بهتر قلب و کلیه هستند. مطالعاتی که در سال های اخیر انجام شده نشان می دهد افرادی که چای سیاه می نوشند، کم تر در معرض ابتلا به آسیب حاد کلیه قرار می گیرند. مفیدترین میزان مصرفی این نوشیدنی 3.5 فنجان است. هر فنجان چای 47 میلی گرم کافئین دارد و مصرف آن با کاهش فشار خون و درنتیجه بهبود عملکرد کلیه ها همراه است.

اسموتی های فاقد شکر: مصرف اسموتی در وعده صبحانه به طور مستقیم سلامت کلیه ها را به دنبال دارد. رژیم غذایی سرشار از فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی مرتبط است. غذاهای پرفیبر شامل توت ها، آووکادو، خرما، دانه چیا و دانه کتان نیز باعث متعادل نگه داشتن فشار خون و میزان کلسترول می شود.

اگر می خواهید صبحتان را با اسموتی شروع کنید، غذاهای کاملی مانند میوه ها، سبزیجات و دانه های خوراکی را جایگزین اسموتی های بسته بندی سوپری کنید که سرشار از قند افزوده یا مواد فرآوری شده هستند.

شیرسویای بدون شکر: شروع روز با شیرسویای بدون شکر می تواند راه دیگری برای حفاظت از سلامت کلیه هایتان باشد. این ماده غذایی سرشار از پروتئین گیاهی است که به احساس سیری طولانی مدت شما کمک می کند. این سیر ماندن طولانی می تواند به مدیریت وزن شما هم کمک کند که راهی کلیدی برای کمک به پیشگیری از بیماری های مزمن کلیوی محسوب می شود.

مصرف بالای پروتئین گیاهی می تواند خطر بیماری های مزمن کلیوی را تا 23 درصد کاهش دهد. شیرسویا همچنین حاوی ترکیبات گیاهی ایزوفلاون هاست که از سلامت قلب حفاظت می کند. توصیه می کنیم افرادی که پیش تر سابقه بیماری های کلیوی دارند، پیش از مصرف شیرسویا به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند. این نوشیدنی حاوی پتاسیم و فسفر است که بسته به عملکرد کلیه شما ممکن است بی خطر هم نباشد.

کفیر: دوغ کفیر حاوی پروتئین، کلسیم و باکتری های مفید موسوم به پروبیوتیک هاست. موادغذایی و نوشیدنی های تخمیرشده مانند کفیر ممکن است از میکروبیوم روده و مجموعه ای از میکروب هایی حمایت کنند که در دستگاه گوارش زندگی می کنند. عدم تعادل در باکتری های روده ممکن است در التهاب و تولید ترکیباتی نقش داشته باشند که بر سلامت کلیه ها تأثیر منفی می گذارند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیشتر ماست، پروبیوتیک ها یا سایر غذاهای حاوی میکروارگانیسم های زنده خطر بیماری های مزمن کلیوی را کاهش می دهند.

مترجم: ندا اظهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا