انگور از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد ؛ مصرف روزانه انگور می‌تواند سازوکارهای دفاعی پوست را در سطح ژنتیکی تقویت کرده و مقاومت آن را در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش (UV) افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه وسترن نیوانگلند آمریکا انجام شده و در نشریه علمی ACS Nutrition Science منتشر شده است، نشان می‌دهد تنها دو هفته مصرف روزانه انگور قادر است الگوی فعالیت ژن‌های پوست را تغییر داده و نشانه‌هایی از کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از تابش خورشید را به همراه داشته باشد.

در این تحقیق، داوطلبان به مدت دو هفته معادل سه وعده انگور کامل در روز مصرف کردند. سپس محققان فعالیت ژن‌های پوست آن‌ها را پیش و پس از مصرف انگور، و همچنین قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض دوزهای پایین اشعه UV بررسی کردند.

یافته‌ها نشان داد ؛هر فرد در آغاز مطالعه دارای الگوی منحصربه‌فردی از فعالیت ژنی در پوست خود بوده است. با این حال، مصرف انگور در تمامی شرکت‌کنندگان موجب تغییر در بیان ژن‌ها شد؛ تغییری که حتی پس از مواجهه با اشعه فرابنفش نیز قابل مشاهده بود.

بررسی‌های بیشتر همچنین نشان داد ؛ تغییرات ژنی ناشی از مصرف انگور با افزایش فرآیندهای «کراتینه شدن» و «شاخی شدن» پوست مرتبط است؛ فرآیندهایی که در تشکیل لایه محافظ خارجی پوست نقش اساسی دارند و از آن در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کنند.

همچنین پژوهشگران میزان مالون‌دی‌آلدئید (MDA)، یکی از شاخص‌های شناخته‌شده استرس اکسیداتیو، را پس از قرار گرفتن پوست در معرض اشعه UV اندازه‌گیری کردند. نتایج نشان داد افرادی که انگور مصرف کرده بودند، سطح پایین‌تری از این نشانگر را داشتند که بیانگر کاهش آسیب اکسیداتیو در پوست است.

انگور؛ یک «ابرغذا» برای سلامت پوست

جان پزوتو استاد و رئیس دانشکده داروسازی و علوم سلامت دانشگاه وسترن نیوانگلند، در واکنش به نتایج این پژوهش گفت:

اکنون اطمینان داریم که انگور به عنوان یک ابرغذا عمل می‌کند و پاسخ‌های ژنومی مرتبط با تغذیه را در بدن انسان فعال می‌سازد. ما این اثر را در بزرگ‌ترین اندام بدن یعنی پوست مشاهده کردیم. تغییرات ژنی ثبت‌شده نشان‌دهنده بهبود سلامت پوست بود.

وی افزود : این تأثیرات احتمالاً محدود به پوست نیست و ممکن است مصرف انگور بر فعالیت ژن‌ها در اندام‌های دیگری همچون کبد، عضلات، کلیه‌ها و حتی مغز نیز اثرگذار باشد.

پژوهشگران معتقدند؛ این نتایج می‌تواند درک جدیدی از نقش مواد غذایی طبیعی در تنظیم عملکرد ژن‌ها و ارتقای سلامت عمومی بدن ارائه دهد. به گفته آنان، عصر «پس از ژنوم» فرصت‌های تازه‌ای را برای مشاهده مستقیم تأثیر غذاها بر فرآیندهای زیستی بدن فراهم کرده است.

مترجم:ندا جوادهراتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا