درخشان ترین نور در زمین تولید شد

گروهی از فیزیکدانان دانشگاه نبراسکا – لینکولن با متمرکز کردن نور لیزری به سطحی ماورای تصور از درخشش دست یافتند که یک میلیارد بار درخشانتر از سطح خورشید است.

آنچه که این محققان موفق به ارایه آن شده اند درخشان ترین نوری است که تاکنون بشر موفق به تولید آن شده است. بدون شک مهمترین دستاورد چنین آزمایشی این بوده که محققان می توانند تغییرات حاصل از فعل و انفعالات میان نور و ماده را به روشنی مشاهده کنند.

محققان دانشگاه نبراسکا – لینکولن به این واقعیت اشاره می کنند که نتایج چنین آزمایشی در حوزه ها و صنایعی همچون پزشکی، مهندسی و اهداف امنیتی کاربرد دارد. آنها همچنین این یافته را منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای به کارگیری در آزمایشاتی که در آینده و با استفاده از لیزرهای با شدت بالا انجام می گیرد به شمار می آورند.

در این آزمایش، محققان آزمایشگاه نور شدید دانشگاه نبراسکا – لینکولن از لیزر قدرتمند Diocles استفاده کردند. آنها پرتوی لیزری را به سوی الکترونهای هلیوم معلق نشانه رفته تا روند گریز فوتونها را از تک الکترونها مورد ارزیابی دقیق قرار دهند.

برخلاف آزمایشات قبلی که طی آن فوتونهای اندکی از یک الکترون رها می شد محققان موفق شدند در آزمایش اخیر تقریبا یکهزار فوتون را در یک زمان پراکنده سازند.

محققان به این نکته هم اشاره کرده اند که بسیاری از نظریه ها برای مدتهای طولانی است که در محیطهای آزمایشگاهی خاک می خورند زیرا هیچگاه منبع نوری که تا این حد درخشان باشد در اختیارشان نبوده است.

مترجم : مهدی پیرگزی