گسترش دامنه مقاومت به آنتی بیوتیک کلیستین

آنتی بیوتیک کلیستین از دهه 1950 مورد استفاده قرار می گیرد، اما به ندرت در انسان استفاده می شود، چراکه با بروز مشکلات کبدی همراه است. در عوض، بسیاری از کشورها از این آنتی بیوتیک برای بهبود رشد دام استفاده می کنند. اما پزشکان طی یک دهه گذشته، به طور فزاینده از کلیستین برای درمان بیمارانی که به سایر آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند، استفاده کرده اند.

حدود 18 ماه قبل، یک ژن که باعث مقاومت به آنتی بیوتیک کلیستین می شود، در باکتری خوک ها در چین ظهور پیدا کرد. از آن زمان، این ژن مقاوم که mcr-1 نامیده می شود، در نرخی هشداردهنده در نقاط مختلف دنیا شناسایی شده است.

در برخی مناطق، حدود 100 درصد حیوانات مزرعه حامل این ژن مقاوم به آنتی بیوتیک هستند و روند افزایش مقاومت در میان انسان نیز دیده می شود.

لنس پرایس، محقق آنتی بیوتیک در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: گسترش سریع این ژن یکی از نمونه های روشنی است که نشان می دهد، چگونه آنتی بیوتیک های مورد استفاده در مزارع می توانند منجر به ایجاد مقاومت در عفونت های انسانی شوند.

گسترش مقاومت

ژن های مقاوم به کلیستین به طور طبیعی در باکتری تکامل پیدا می کنند، اما نگرانی کارشناسان بهداشت عمومی از زمانی شروع شد که سال گذشته، محققان در چین خبر دادند که ژن mcr-1 از ژنوم باکتری به یک پلاسمید (plasmid) منتقل شده است: یک قطعه دایره ای DNA که می تواند بین گونه های مختلف باکتری جست و خیز کند.

برخی شواهد نشان می دهند که پلاسمیدهای حامل mcr-1 چندین دهه در مزارع وجود داشته اند و محققان از آنجا که به تازگی جستجوی پلاسمید و ژن را آغاز کرده اند، اخیرا موفق به یافتن آن در مزارع شده اند.

در تجزیه و تحلیل باکتری روده در 8 هزار نمونه مدفوع انسان که طی 5 سال گذشته از گوانگژو (چین) جمع آوری شد، ژن MCR-1 در 497 نمونه یافت شد.

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه سان یات سن در گوانگژو نشان داد، حدود 10 درصد از ژن های mcr-1 در سویه های باکتری روده اشرشیاکلی (E. coli) که به دیگر آنتی بیوتیک ها نیز مقاوم هستند، دیده می شود.

در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که ژن های mcr-1 در بدن 25 درصد بیماران بیمارستان گوانگژو در سال 2016 وجود داشت. سویه ای از باکتری E. coli در نمونه های حاوی ژنی موسوم به blaNDM-5  که در برابر آنتی بیوتیک کارباپنم مقاومت نشان می دهد، شناسایی شد.

این نتایج هفته گذشته در نشست انجمن میکروبیولوژی آمریکا (ASM) در نیواورلئان ارائه شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: nature

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا