میکروگلیا؛

روشی جدید برای ایجاد سلول‌های مغزی توسط سلول‌های بنیادی پوست

کد خبر : 58805 جمعه 05 خرداد 1396 - 22:16:01

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ابداع روشی برای ایجاد یکی از اساسی‌ترین سلول‌های مغزی, یعنی میکروگلیا شدند. این سلول نقش مهمی در عملکرد شبکه‌های عصبی داشته و در هنگام آسیب و بیماری‌های مغزی نیز نقش ایفا می‌کند.

به گزارش سیناپرس،به نقل از زیست فن،در این تحقیق ابتدا از سلول‌های پوستی فرد بالغ, سلول‌های بنیادی القا شده (iPS) را ایجاد کردند. سپس این سلول‌های iPS را در معرض فاکتور‌های تمایز دهنده مخصوص قرار دادند تا محیط‌شان شبیه محیط مورد نیاز برای ایجاد میکروگلیا در بدن شود. سلول‌های ایجاد شده رفتاری شبیه میکروگلیا را از خود بروز می‌دادند.

سلول‌های میکروگلیا در بیماری آلزایمر (AD) و بیماری‌های دیگر مربوط به سیستم عصبی مرکزی نقش مهمی را دارا هستند. تحقیقات جدید حاکی از آن است که ژن‌های مربوط به آلزایمر بر روی رفتار میکروگلیا تاثیر می‌گذارند. برای مطالعه زیست شناسی این ژن‌ها و تست درمان‌های جدید می‌توان از این سلول‌ها استفاده کرد.

در گذشته برای مطالعه AD از میکروگلیا موشی استفاده می‌شد. اما در حال حاضر دانشمندان با قرار دادن این سلول‌ها در یک مدل ۳ بعدی مغزی، در حال مطالعه‌ی چگونگی تاثیر برهم‌کنش میکروگلیا با سلول‌های مغزی دیگر بر روی AD و بیماری‌های مغزی دیگر هستند.

برای ایجاد مدل‌های بهتر و هم‌چنین به دنبال آن درمان‌های جدید، می‌توان از این سلول‌های ایجاد شده استفاده کرد.