همه چیز درباره نوشیدنی ها

نوشیدنی میل دارید؟ در ساعات خاصی از روز پاسخ به این سوال بله خواهد بود. یک بزرگسال به طور میانگین در حدود 1.7 لیتر مایعات ازجمله: آب، چای ، شیر و …. مصرف می‌کند اما نظر ما درمورد اینکه چه نوشیدنی باید مصرف کنیم تحت تاثیر شایعات و شعارهای سلامتی نادرست قرار دارد.

آب: شما نمیتوانید از مصرف آب اجتناب کنید . آب مهمترین منبع تغذیه در زندگی است اما نه به این معنا که هرچه بیشتر آب مصرف کنیم بهتر است!

بدون مصرف آب بیش از یک هفته نمی‌توان زنده ماند. اما چه مقدار آب باید نوشید؟ گفته می شود که 6 تا 8 لیوان آب در روز باید مصرف شود حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشیم. اما منبع علمی بر تائید این ادعا وجود ندارد. طبق توصیه انجمن متخصصین غذا و مواد غذایی آکادمی ملی علم، مهندسی و پزشکی آمریکا: تعداد زیادی از افراد، نیاز روزانه خود به مایعات را با توجه به احساس تشنگی خود برطرف می‌کنند.

مدارکی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر به اندازه کافی آب مصرف کنیم میتوانیم از برخی بیماری‌ها مانند فشار خون، سرطان مثانه و روده بزرگ، سنگ کلیه و مشکلات قلبی پیشگیری کنیم. علاوه بر این ادعا می‌شود که مصرف آب می‌تواند تمرکز را بهبود بخشد. مطابق با یافته‌های چندین پژوهش، کودکان بین 7 تا 9 سال که آب بیشتری مصرف می‌کنند تمرکز حواس بهتر و حتی در مواردی حافظه بهتری دارند..

نوشیدنی‌های سودا، اسکواش و آبمیوه : ما ترجیح می‌دهیم طعم آب را با افزودن شیرینی به آن بهتر کنیم- البته اینکار نتایج فاجعه‌آمیزی دربرخواهدداشت. نوشیدنی‌های شیرین ،دندان‌ها را می‌پوساند. نوشیدنی‌های اسکواش و سودا با دارابودن مقدار زیادی شکر، کالری زیادی وارد بدن ما می‌کند، بدون اینکه احساس سیری داشته باشیم. این کالری اضافه در بدن به صورت چربی ذخیره خواهدشد. مصرف روزانه این نوشیدنی‌ها خطر ابتلا به دیابت نوع2 و چاقی را افزایش می‌دهد.

آبمیوه‌های طبیعی که شامل ویتامین ها ، انتی‌اکسیدان و مواد معدنی هستند گزینه سالمی به نظر می‌رسند. البته آبمیوه‌ها بسیاری از خواص میوه را از دست می‌دهند برای مثال آب پرتقال 0.4 گرم فیبر دارد در حالیکه میوه آن دارای 1.7 گرم فیبر است. از طرفی سازمان جهانی سلامت معتقد است قند طبیعی موجود در میوه ها باید همراه با قند افزوده شده به غذا و نوشیدنی های شیرین دیگر در نظر گرفته شود .به توصیه این سازمان مصرف قند را به50 گرم در روز محدود کرد و علاوه بر این بهتر است مصرف را 25 گرم بیشتر کاهش داد که این کار با حذف چند نوشیدنی شیرین عملی خواهد شد.

شیر: شیر ماده غذایی بسیار غنی و متشکل از آب، پروتئین، موادمعدنی، ویتامین‌ها، چربی‌های اشباع‌شده و کلسترول می‌باشد. تمام پستانداران شیر تولید می‌کنند اما انسان‌ها تنها گونه‌ای از آنها هستند که حتی در بزرگسالی هم شیر مصرف می‌کنند. فواید مصرف شیر برای بزرگسالان کاملا مشخص نیست. مدرک مشخصی وجود ندارد که نشان دهد دریافت کلسیم اضافه از طریق مصرف شیر برای سالم ماندن استخوان ها یا جلوگیری از شکستن آنها ضروری است. از طرفی سبزیجات و لوبیا هم منابع غنی کلسیم هستند و بیشتر محققان معتقدند که یک رژیم غذایی مناسب همراه با حرکات ورزشی استقامتی، استخوان ها را سالم نگه می‌دارد.پس شاید باید نسبت به مصرف بیش‌از‌اندازه این نوشیدنی سفید بیشتر توجه کنیم.

شیر سویا: این نوشیدنی چربی کمتری از شیر گاو دارد اما دارای مواد شیرین کننده است. در مورد خواص کاهش کلسترول مضر آن هم بزرگنمایی شده است . گفته می‌شود که مصرف آن از سرطان های پستان و پروستات جلوگیری می کند البته هیچ کدام از این اثرات به صورت قانع کننده ای مورد بررسی قرار نگرفته است و حتی تعداد کمی از پژوهش ها  نشان داده که مصرف شیر سویا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

قهوه: قهوه سرشار از کافئین است که اعتیاد آور است باعث سردرد شده و در خواب اختلال ایجاد میکند و مصرف بیش از اندازه آن ممکن است به مشکلات قلبی و سرطان بیانجامد. هرچند  قهوه سطح تمرکز و هوشیاری را افزایش می‌دهد، این اثرات مدت زیادی دوام نمی‌آورند و بدن افراد به آن عادت می کند. با همه این اوصاف کرستی پورشهیدی از مرکز غذا و بهداشت ایرلند شمالی می گوید: مصرف 3 یا 4 فنجان قهوه در روز مضر به نظر نمی‌رسد.

 

مترجم: شیوا اسکندری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا