دبیر جشنواره بین‌المللی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی اعلام کرد:
ثبت بیش از ۳۵۰۰ اثر در جشنواره چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی/ارسال ۸۶۰ اثر برای «جایزه شیراز»

 دبیر سومین دوره جشنواره بین‌المللی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: علاوه بر ثبت بیش از ۳۵۰۰ اثر در بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره، بیش از ۸۶۰ اثر از سوی هنرمندان شیرازی برای بخش «جایزه شیراز» به این رویداد ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری سینا: علیرضا تابش درباره تفاوت آثار سومین دوره جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی نسبت به سال گذشته اظهار داشت: امسال علاوه بر استقبال خوب، شاهد رشد کیفی آثار هستیم، البته در چند بخش جدید مثل بخش «عکس»، آثار زیادی از سراسر کشور به دستمان رسید. عکس‌ها هم متنوع بود که بیانگر تنوع میراث‌فرهنگی در اقلیم متنوع ایران زمین است. بخش «ایده و تجربه» هم بخش جدیدی است که در این بخش هم آثار متنوع و خوبی رسیده است، اما خوشبختانه در همه بخش‌ها تقریبا می‌توان گفت با رشد اثر روبه‌رو بودیم.

دبیر سومین دوره جشنواره بین المللی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی به اشاره به تعداد آثار رسیده، بیان کرد: هنرمندان با بیش از ۳۵۰۰ اثر در پرتال جشنواره در بخش های مختلف ثبت‌نام کردند. در بخش «جایزه شیراز» هم بیش از ۸۶۰ اثر رسید که در آن بخش هم توسط هنرمندان شیرازی استقبال خوبی شده است.

 علیرضا تابش، دبیر سومین دوره جشنواره بین المللی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
علیرضا تابش، دبیر سومین دوره جشنواره بین المللی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی

تابش درباره بخش بین‌الملل توضیح داد: بخش بین‌الملل هم بخش جدیدی است که امسال به صورت غیر رقابتی برگزار می شود، به انتخاب خودمان در سه بخش فیلم کوتاه، فیلم مستند و عکس آثاری را آماده نمایش در این بخش داریم.

وی تصریح کرد: چهره‌های مهم هنری و سینمایی، رادیو تلویزیونی، هنرهای نمایشی که شناخته شده و مطرح هستند به عنوان داوران بخش‌های مختلف با ما همکاری دارند. همچنین چهره های مختصص حوزه میراث‌فرهنگی که به علوم میراثی تسلط دارند، در کنار داوران هنرمند و اصحاب رسانه حضور فعال دارند.

اعلام اسامی هیات داوران جشنواره به‌زودی

تابش افزود: تلاش شده که در ترکیب هیات داوران، هم به سابقه و تسلط هنری آنها توجه شود و نیز متخصصین علوم میراثی که شناخت دقیقی نسبت به حوزه‌های متنوع میراث فرهنگی دارند. من از همین جا از همکاری و لطف همه اعضای هیات داوری تشکر می‌کنم. به زودی به طور جداگانه اسامی هیات داوران جشنواره را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای حضور مردم شیراز در جشنواره چه پیش‌بینی‌هایی شده است، گفت: تلاش ما بر مردمی‌سازی جشنواره است و اینکه نسل‌های متنوعی از مردم شیراز بتوانند جشنواره را در محوطه های تاریخی این شهر ببینند. جشنواره میراث فرهنگی صرفا مختص به سالن‌های سینما یا گالری‌ها نیست، بلکه حضور هنرمندان بین مردم برای ما یک اصل است. چند بخش میدانی داریم؛ نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی در تخت جمشید است، نمایشگاه صنایع دستی در گذر حافظ شیراز برپا می‌شود و بخش شعر و موسیقی در بناهای تاریخی و آرامگاه‌های حافظ و سعدی که با حضور هنرمندان ادبیات و موسیقی برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی ادامه داد: ویژگی مهم این جشنواره این است که هنرمندان هنرهای نمایشی، گونه‌های نمایشی هنر ایرانی را در بخش مسابقه بین مردم و در فضاهای تاریخی اجرا می‌کنند و بی‌واسطه با مردم در ارتباط خواهند بود؛ امیدواریم در پیوند با مردم و مخاطبین بتوانیم مفاهیم مختلف میراث‌فرهنگی را با زبان هنر و رسانه به آنها منتقل کنیم و مردم هم از برنامه‌های تدارک دیده شده لذت ببرند و جشنواره به خاطره جمعی تبدیل شود.

پیشنهاد بازدید رایگان موزه‌های استان فارس همزمان با جشنواره

تابش ادامه داد: با شهرداری شیراز و صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی هماهنگی شده است که هم در رسانه‌های شهری و هم بیلبوردهای سطح شهر و مترو و همین طور زیرنویس برنامه های تلویزیون اطلاع‌رسانی انجام شود تا مردم شیراز از برنامه های این جشنواره مطلع شوند.

دبیر جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی درباره چگونگی تاثیرگذاری این جشنواره در بازنمایی حفظ و نگهداری از میراث‌فرهنگی عنوان کرد: به قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی (علی دارابی ) پیشنهاد دادم که در صورت امکان در هفته‌ای که منتهی به جشنواره است، ورود مردم شیراز به خصوص گروه سنی جوانان و نوجوانان به موزه‌های استان فارس را رایگان اعلام کنیم و امیدوارم مورد موافقت دکتر دارابی قرار گیرد و ما بتوانیم در روزهای ۱۲ تا ۱۸ آبان شاهد حضور مردم به صورت رایگان در این موزه ها باشیم. در صورت موافقت، طی فراخوانی از مردم می‌خواهیم که روایت خودشان را به صورت جذاب در قالب متن یا گونه های دیگر صوتی و تصویری ارسال کنند تا شاهد حضور و مشارکت مردم در بازدید موزه‌ها و همینطور تولید محتوا به صورت مردمی برای حوزه میراث فرهنگی باشیم. تلاش ما این است که بین مردم و میراث‌فرهنگی پیوند بیشتر و عمیق‌تری برقرار شود.

وی افزود: رسانه ها و گروه های خلاق و تولیدکنندگان محتوا هرچه بیشتر به معرفی خلاقانه عناصر میراث‌فرهنگی در آثارشان توجه کنند، منجر به معرفی بیشتر میراث‌فرهنگی در سطح جامعه می‌شود. کشوری که نتواند میراث‌فرهنگی و هویت خودش را به درستی درک کند، در حفظ و حراست و پاسداشت دستاوردهای کشور هم نمی‌تواند موفق باشد. همه ما در هر نهادی باید تلاش کنیم که این میراث پرافتخار را به زبان هنر و رسانه و محصولات چند رسانه‌ای برای همه گروه‌های سنی، ‌به خصوص به نسل نو معرفی کنیم. هر زمان که میراث‌فرهنگی درست در سطح جامعه و رسانه ها معرفی شد، یعنی ملت ایران از ارزش های هویتی و تاریخی خودشان بیشتر مطلع و آگاه هستند.

میراث ناملموس متعلق به خود خانواده‌های ایرانی است

تابش تاکید کرد: آگاهی بیشتر مردم منجر به تقویت حفاظت از آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی می‌شود؛ به خصوص در زمینه میراث ناملموس. طبق قانون بناها و اشیا در موزه ها و محوطه های تاریخی باید حفاظت شوند، این یک امر مهم قانونی است و یکی از وظایف و مسئولیت های اجتماعی مهم همه مردم و حاکمیت است، اما زمانی که بحث حفظ و نگهداشت و معرفی میراث ناملموس است، میراث ناملموس متعلق به خود خانواده‌های ایرانی است.

وی بیان کرد: در پاسداشت میراث ناملموس مثل شعر، ادبیات، افسانه‌ها، لالایی‌ها، گویش‌ها و لهجه های محلی، آداب و رسوم، سنت ها، آیین‌ها، شاهنامه‌خوانی، خیام خوانی، حافظ‌خوانی، تعزیه، دستگاه های موسیقی ایرانی و … همه اینها میراث ناملموس کشور ماست که خود مردم باید پاسدار آنها باشند و سینه به سینه آگاهانه آن را به نسل های بعدی منتقل کنند، به همین دلیل شناخت گونه‌های متنوع میراث‌فرهنگی اعم از میراث ملموس، میراث ناملموس و میراث طبیعی ، جزو اهداف و برنامه های وزارت میراث‌فرهنگی است که در قالب جشنواره ها، رویدادها، کتاب، مجله،‌ برنامه های صوتی و تصویری، مسابقات و … تلاش می‌کند تا انواع میراث فرهنگی را معرفی کند؛ بنابراین معرفی بهتر و خلاقانه منجر به درک اهمیت حفاظت می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر ما در رسانه‌ها و محصولات رسانه ای میراث‌فرهنگی را به درستی معرفی کنیم، بهترین شیوه حفاظت هم رقم می‌خورد، و این یکی از اهداف مهم جشنواره است و امیدواریم با همکاری اهالی هنر و فعالان رسانه بهتر تحقق پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا