در نشست هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی تاکید شد:
استفاده از سوغات ایرانی به جای سوغات ملی/ چاپ و بسته بندی فروشنده بی صدای صنایع دستی هستند

سمینار هم اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» به ابتکار انجمن علمی فناوری چاپ ایران و با همکاری معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کاخ نیاوران برگزار شد.

به گزارش سینا پرس: دکتر محمد بیطرفان رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه انجمن علمی فناوری چاپ ایران با یک دهه سابقه نقش مهمی در فرهنگ سازی و ترویج مباحث مختلف حوزه چاپ و ارتباط آن با بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، فناوری و نیز بخش های هویت بخش کشور مثل صنایع دستی داشته گفت: امروزه با افتخار اعلام می کنیم این انجمن با برگزاری ده سال متوالی هفته علوم و فناوری چاپ توانسته به محل توجه مسئولان علمی و اجرایی کشور بویژه حوزه تولید محصولات و خدمات فرهنگی تبدیل شده و آمادگی دارد تا در برنامه های فرهنگ ساز و هم افزا در راستای رسیدن به اهداف مختلف این حوزه بویژه بازار سازی صنایع دستی و محصولات فرهنگی  همکاری و نقش آفرینی کند.

بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به پتانسیل های بی نظیر کشورمان در حوزه صنایع دستی گفت: بازاریابی و بازارسازی در حوزه صنایع دستی بسیار حائز اهمیت است و این امر بدون توجه به فناوری چاپ و بسیه بندی متناسب با نیاز روز محقق نخواهد شد.

وی بر مقوله صنایع دستی و اقتصاد مرتبط با آن به عنوان بخشی هویت ساز اشاره و تاکید کرد: برای این هویت سازی توسعه صادرات، ارزآوری و نگاه نو به مقوله فرم و محتوا و استفاده از فناوری ها بسیار اهمیت دارد.مک

دکتر بیطرفان با اشاره به جایگاه ویژه صنایع دستی کشورمان در کشور و دنیا گفت: استفاده از سوغات ایرانی به جای سوغات ملی می تواند نکته قابل تاملی باشد وقتی ایران باشد گویی به مقوله ملی هم توجه شده است.

۵۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی کشور در ۲۹۹ رشته فعالیت دارند

مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در سمینار هم اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» که به ابتکار انجمن علمی فناوری چاپ ایران و با همکاری معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کاخ نیاوران برگزار شد گفت: ۵۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی کشور در ۲۹۹ رشته فعالیت دارند، باید اعلام کنم که 20 ویژگی صنایع دستی کشور احصاء شده که می تواند در تجاری سازی، تولید، اشتغال، کارآفرینی و ترویج این رشته ها بسیار حایز اهمیت باشد.

محمد حسین عسگرپور با اشاره به اینکه صنایع دستی مزیت بومی و عین حال بخش هویت ساز و اقتصادی کشورمان است اظهار کرد: صنایع دستی از یکسو دارای ارزش افزوده و از سوی دیگر سازگار با محیط زیست و ارزآور و نیز ارزان قیمت در ایجاد اشتغال و توسعه سرمایه گذاری است. از این رو باید چرخه صنایع دستی و هنرهای سنتی را با توجه به وضعیت هنرمندان، صنعتگران و صادر کنندگان کامل کنیم تا هنرمندان بتوانند محصولات جدید و کار آمدی تولید و روانه بازار کنند.

مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تجلیل از نقش مهم و فرهنگ ساز انجمن علمی فناوری چاپ ایران گفت: انجمن می تواند در ورود صنعت چاپ به هویت بخشی صنایع دستی و طراحی در حوزه بسته بندی و برگزاری مسابقات در این حوزه به توسعه، بازار و ارزآوری صنایع دستی و نقش آفرینی آن در اقتصاد کشور کمک کند. در این مسیر باید نقش و هویت های هنری وارد چاپ و بسته بندی صنایع دستی شود.

وی بر توسعه شرکت های خلاق و نیز جایزه حوزه بسته بندی در صنایع دستی تاکید کرد و گفت: دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری های نرم همکاری خوبی را با معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارند که باید کمک کنیم این بخش در ابعاد مختلف تقویت شود.

وی افزود: هدف ما این است که با ورود بخش های مختلف به صنایع دستی شخصیت داده شود و در این زمینه صنعت چاپ و بسیته بندی اهمیت زیادی دارد.

چاپ و بسته بندی می تواند به به هویت بخشی و بازارسازی صنایع دستی کمک کند

مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی با اشاره به اینکه نخستین نشست تخصصی کاربرد صنایع‌دستی در صنعت چاپ و بسته‌بندی به منظور هویت‌بخشی و بازارسازی محصولات صنایع دستی و سوغات ملی اقدام مشترک و خوبی  بین معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و انجمن علمی فناوری چاپ ایران است گفت: چاپ و بسته بندی می تواند به به هویت بخشی و بازارسازی صنایع دستی کمک کند.

بهزاد احمدی فارسانی گفت: در راستای همگرایی و هم افزایی بین صنایع مختلف در جهت ترویج و تقویت بیشتر فرهنگ استفاده از محصولات صنایع دستی، نخستین سمینار هم‌اندیشی علمی‌تخصصی فن آوری و صنعت چاپ با حضور فعالان تاثیرگذار در حوزه‌های بسته‌بندی و صنعت چاپ برگزار می‌شود و امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد و فعالان حوزه چاپ و بسته بندی و صنایع دستی با هم افزایی و همکاری برای آموزش، ترویح و توسعه صادرات صنایع دستی به عنوان بخش هویت ساز کمک کنند.

مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی افزود: تقویت و بازیابی ریشه‌های تاریخی و فرهنگی این هنرصنعت نیاز به پیوندهای جدید و رویکردهای تازه با دنیای جدید دارد به همین منظور نیاز داریم که در تعامل بیشتر با سایر حوزه‌های نوین بویژه حوزه چاپ بر تقویت و ترویج این هنر اصیل ایرانی بیفزاییم.

او ضمن اشاره به اهمیت بسته‌بندی در ارایه محصولات صنایع دستی افزود: در این نشست موضوعاتی همچون تکنولوژی‌های نوین بسته بندی و چاپ در صنایع‌دستی، هنر بسته‌بندی در صنایع‌دستی و آسیب‌شناسی بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی در  کشور مورد توجه قرار داده که می تواند برای کشورمان دستاوردهای خوبی داشته باشد.

مهندس سعید بهروان معاون برنامه‌ریزی محتوایی دفتر امور چاپ و نشر نیز در در سمینار هم اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» که به ابتکار انجمن علمی فناوری چاپ ایران و با همکاری معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کاخ نیاوران برگزار شد گفت: در توسعه صنایع دستی هویت بخشی اولویت دارد و و هویت بخشی به توسعه صنایع دستی و محصولات چاپ و بسته بندی با رعایا قوانین و مقررات در مسیر هویت بخشی اولویت ماست.

معاون فرهنگستان هنر: یکی از مامورت های خانه خلاق فرهنگستان هنر، شتاب دهنده بسته بندی است

بهنام زنگی رییس موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا ارائه  علمی خود را با عنوان «هویت بخشی بسته بندی خلاق به صنایع دستی ایران» با ارایه تعریف دو هنر-صنعت «بسته بندی» و «صنایع دستی» آغاز کرده و در ادامه، ضمن برشماری مزیت های اقتصادی و رقابتی صنایع دستی ایرانی به عنوان صنعت بوم ساخت ایرانی، بسته بندی خلاق را عاملی اثرگذار در رقابت پذیری و موفقیت محصولات صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی بر شمرد.

دکتر مهرداد بیات فعال و مدرس پیشکسوت حوزه چاپ و نشر نیز در این نشست با مروری بر تحولات صنعت چاپ تاکید کرد: صنعت چاپ با ارزش آفرینی و ارزآوری گره خورده است.

وی افزود: صنعت چاپ در سال 2020 بیش از 422 میلیارد دلار گردش مالی داشته است و می توانیم با استفاده از بستر چاپ و بسته بندی و با همکاری انجمن ها و تشکل ها و مراکز علمی و اجرایی حوزه صنایع دستی را تقویت کنیم.

رضا نورایی فعال حوزه چاپ و بسته بندی نیز در این سمینار بر توسعه بسته بندی متناسب با نیاز مخاطبان داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: هزینه بسته بندی باید کمتر از ده درصد قیمت محصول باشد و نباید از بسته بندی و چاپ به دلیل هزینه آن در تولید و فروش محصولات صرفه نظر کرد.

حسین بختیاری مدیر عامل و رئیس هیات مدیره مجمع هنرمندان صنایع دستی نیز در این نشست بر تعامل تشکل ها با صنایع دستی و صنعت چاپ در توسعه صنایع دستی و نیاز هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی تاکید کرد.

دکتر محمد حسین شهامت پور کارشناس و متخصص حوزه چاپ و بسته بندی نیز در این نشست گفت: چاپ و بسته بندی می تواند صنایع دستی را زنده نگه دارد. صنایع دستی با محیط زیست سازگاری خوبی دارد و می توان به توسعه صنایع دستی با استفاده از هنر چاپ و بسته کمک کرد.

شهامت پور خاطرنشان کرد: بسته بندی جزء لاینفک زندگی مردم شده است و اگر بسته بندی وجود نداشته باشد درصد عظیمی از مشاغل از بین خواهد رفت لذا با توجه به نیاز روزافزون کشور به اشتغال زایی و ارتقا تولید و رفع مشکلات اقتصادی،  واضح و مبرهن است هر سیاست و استراتژی که دولت جدید در نظر بگیرد، ناگزیر از مسیر ارتقا صنعت بسته بندی می گذرد.

جایگاه آموزش و پرورش در توسعه صنایع دستی مورد غفلت واقع شده است

دکتر بیتا بهرامی قصر عضو هیات‌علمی دانشگاه اراک با اشاره به پیشینه غنی صنایع دستی کشور اشاره کرد و افزود: صنایع دستی از ارزش بالایی برخوردار است و ایران با توع جغرافیایی حرف های زیادی برای گفتن دارد و باید با استفاده از طراحی و هنر گرافیک بتوانیم برای این بخش ارزش بالایی فراهم کنیم.

خانم متولی از وزارت آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اینکه جایگاه آموزش و پرورش در توسعه صنایع دستی مورد غفلت واقع شده است گفت: آموزش و پرورش از 10 سال پیش تا کنون در توسعه آموزش ها و هنرستان های صنایع دستی فعال است و در حال حاضر بیش از 6500 دانش آموز در رشته های صنایع دستی در هنرستان ها مشغول تحصیل هستند اما دستگاه های متولی به این وزارتخانه و نقش فرهنگ ساز آن در توسعه صنایع دستی توجه لازم را ندارند.

گفتنی است چهارشنبه ۲۵ مهرماه از ساعت ۹ تا ۱۲ سمینار هم‌اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «توسعه نیروی انسانی و آموزش، کارآفرینی، تجاری و برندسازی محصولات صادراتی» از سوی انجمن علمی فناوری چاپ ایران به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.

گزارش: امیر علی بینام

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا