اجرای طرح از مزرعه تا سفره با تمرکز بر افزایش رفاه و معیشت مردم

رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورا گفت: بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار در طرح از مزرعه تا سفره به بهره برداران واگذار می شود تا شاهد گام متفاوت و اساسی مدیریت شهری در اثرات مثبت در سفره های شهروندان باشیم .

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز ، مسعود زارعی امروز، 21 خردادماه در جلسه ای که با حضور رئیس و نایب رئیس شورای شهر و رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری شیراز با حضور ۷نفر از بهره برداران بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار و نمایندگان اتاق اصناف برگزار شد، از وجود انضباط اداری در سازمان میادین و مشاغل شهرداری احساس رضایتمندی کرد و گفت :این سازمان بستر ساز اجرای موفق مصوبه شورا در زمینه بهره برداری از بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار است.

زارعی با اشاره به اینکه بهره برداران منتخب شهر شیراز در یک فرآیند ارزیابی عرضه میوه و تره بار شناسایی شدند افزود : اصناف بخش مهم کار این پروژه خدماتی است و شورا ناظر بر عملکردها است .

افزایش اعتماد عمومی و اثر گذاری در معیشت مردم

این عضو شورا در ادامه به اجرای ۱۵ پروژه شاخص در راستایی افزایش اعتماد عمومی مردم پرداخت و گفت : در اجرای این ۱۵پروژه تلاش کمیسیون خدمات شهری شورای ششم و مدیریت شهری شده این است اثرات مثبت بر زندگی مردم و معیشت ایجاد گردد .

زارعی به اجرای مصوبه بهره برداری از بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار به عنوان یک اتفاق مبارک که تاثیر مثبتی بر معیشت مردم خواهد گذاشت پرداخت و افزود: در اسفند ماه سال گذشته شورای شهر مصوبه بهره برداری از بازارچه ها را به شهرداری ابلاغ کرد .اقدام موثری و بزرگی که بعضاً برخی از کلان شهرها ضمن تبریک به شورای شهر به دلیل بزرگی این مصوبه و لحاظ نمودن حرفه ای شرایط خواستار الگو گرفتن این مصوبه برای اجرای آن در شهرهای خود شدند .

رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورا با تاکید بر این مطلب که مدیریت شهری از درآمد حاصل از مبلغ ماهی ۲۰۰میلیون تومان این بازارچه ها چشم پوشی کرده است عنوان کرد : مدیریت شهری با اجرای این مصوبه از کسب درآمد از ۴۳ غرفه در بازارچه های شهری به دنبال ارتزاق سفره های مردم صرف‌نظر کرده است.

زارعی با اشاره به اینکه عرضه و فروش میوه و تره بار با کیفیت در این بازارچه کمتر از قیمت بازار است تصریح کرد :سازو کاری در استاندار مشخص شده است که نظارت بر عملکرد بازارچه ها بر عهده اتاق اصناف و سازمان میادین و مشاغل است.

این عضو شورای شهر شیراز همچنین از کمیته نرخ گذاری برای قیمت های میوه و تره بار در این بازارچه ها خبر داد و گفت: با نرخ گذاری هوشمند تمام قیمت ها یکسان خواهد بود.

احداث بازارچه های بزرگ مقایس در مناطق یازده گانه

او همچنین بر اهمیت سیمای بازارچه ها و بهبود شرایط موجود تاکید کرد و گفت : یکی از مصوبات شورای شهر احداث بازارچه های بزرگ مقایسه در مناطق یازده گانه شهرداری و واگذاری آن به بهره برداران است که در همین راستا اولین بازارچه با اعتبار ۱۶۰میلیارد تومان در منطقه هفت شهرداری کلنگ زنی شده است .

زارعی ادامه داد : کلنگ زنی چند بازارچه دیگر در سطح مناطق یازده گانه در دستور کار است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته ظرف مدت ۲تا ۳سال بازارچه های بزرگ مقایس در مناطق یازده گانه احداث می گردد.

او همچنین از رسانه بعنوان ناظران و مطالبه گران احداث و عملکرد این بازارچه ها یاد کرد و افزود : راه اندازی بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار یک طرح مردمی است.

به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای ششم، شهرداری تهران موفق تر از مابقی شهرها در خصوص واگذاری بازارچه ها عمل کرده است و از درآمد چنین فضاهایی چشم پوشی کرده و نتیجه آن را دیده است که این موضوع بیانگر این است که شهرداری ها باید از برخی درآمدها برای ارایه مستقیم خدمات به مردم صرف نظر کند تا شاهد افزایش رفاه مردم باشیم .

زارعی با تاکید بر این مطلب که راه اندازی بازارچه ها به شکل متفاوت بعد از ناموفق بودن واگذاری این بازارچه ها در دوره های پپیشن ،یک موفقیت و سنگ بنای بزرگ در مدیریت شهری دوره فعلی است.

او در پایان از ساماندهی وانت بارهای میوه و تره بار در طرح ساماندهی جز پروژه ۱۵گانه خبر داد و گفت :این وانت بارها طی گام های متعدد ساماندهی خواهند شد.

تامین منافع شهروندان و عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب از اهداف مهم طرح است

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز از اختصاص غرف میوه و تره بار به شکل رایگان در ۱۷ بازارچه زیر نظر این سازمان برای اجرای طرح از مزرعه تا سفره بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر ، تاکید شهردار شیراز و استاندار فارس، خبر داد.

پژمان شفیعی هدف از اجرای این طرح را عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و تامین منافع شهروندان عنوان کرد و اظهار داشت : برای اجرای مطلوب طرح از مزرعه تا سفره ،۷ بسته متنوع در نقاط مختلف شهر تهیه و از طریق فراخوان پروسه انتخاب واجدین با در نظر گرفتن ۱۳ شاخص در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه واگذاری رایگان غرف، اقدامی بزرگ از سوی شهرداری است ، بیان داشت : رایگان شدن غرف مشوقی برای مشارکت بهره برداران توانمند و در راستای افزایش رضایت مندی شهروندان انجام شده است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز با بیان اینکه بزودی این طرح در بازارچه های شهرداری اجرایی خواهد شد، تصریح کرد : قطعا عرضه محصولات کشاورزی به لحاظ کیفیت و قیمت در مقایسه با گذشته متفاوت خواهد بود و شهروندان آن را حس خواهند کرد‌ .

شفیعی، حسن سابقه بهره برداری در بازارچه های شهرداری ،مالکین و مستاجرین باغات فعال ، سردخانه ، گلخانه های فعال ، مالکیت و فعالیت در زمین زراعی زیر کشت، بهره بردار سورتینگ میوه، تولید و توزیع کنندگان میوه گواهی شده ، عضو شبکه تعاونی روستایی ، دارای پروانه کسب یا معرفی نامه از سوی اتحادیه صنف میوه و تره بار و شهروند بومی شیراز را از مهمترین شاخص های انتخاب واجدین شرایط عنوان و خاطر نشان کرد : پرونده متقاضیان در کمیته ارزیابی متشکل از نماینده اتاق اصناف، رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار ،نهادهای نظارتی و شهرداری شیراز بررسی و در نهایت افراد واجد شرایط بر اساس امتیازات اخذ شده بر مبنای شاخص های ۱۳ گانه انتخاب شده اند.

طرح از مزرعه تا سفره دغدغه مسوولین استانی و شهری بوده است

وی در ادامه با بیان اینکه طرح از مزرعه تا سفره دغدغه مسوولین استانی و شهری بوده است تا بتوانند اقدام موثری در رضایت مندی مردم و تاثیر مثبتی در سفره مردم داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های اقتصادی و فشاری که بر مردم تحمیل می‌شود و توقعاتی که مردم از مسئولین دارند دست به دست هم دادیم تا با توجه به تاکیدات اعضای شورای شهر و شهردار محترم برای معیشت مردم طرحی که مورد توجه استاندار محترم نیز هست در قالب غرفه های شهری و غرفه های که قبلا هم با این عنوان فعال بوده اقدام نماییم.

ساز و کار نظارتی خوبی پیش بینی شده است

شفیعی در ادامه با بیان اینکه ساز و کار نظارتی خوبی در حوزه عرضه محصولات پیش بینی شده است، اظهار کرد: نظارت بر اجرای این طرح در مرحله اول توسط حوزه نظارتی سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز پیش بینی و در مرحله دوم این نظارت در حوزه بسیج اصناف و اتاق اصناف و اتحادیه های مربوطه در کنار کمیته نظارتی استانداری پیش بینی شده است.

وی در ادامه مردم را بهترین ناظر بر امور دانست و گفت: شماره تلفن هایی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت تا تخلفات احتمالی را گزارش دهند.

طرح مزرعه تا سفره الگوی بومی است

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز با بیان اینکه طرح مزرعه تا سفره الگوی بومی است، گفت : در شهر تهران بیش از سیصد بازارچه عرضه محصولات کشاورزی وجود دارد که بر اساس روش خودشان اداره می گردد، پایتخت مسایل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی حمایت های هیات دولت را دارد اما چنین ساز و کاری در دیگر شهرها وجود ندارد. در شهر شیراز شهرداری شیراز از درآمد های غرفه ها چشم پوشی کرده است تا عرضه کنندگان محصولات کشاورزی اجناس خود را ارزان تر به دست مصرف کنندگان برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا