درسی برای ما و فرصتی برای صنایع خلاق
دبی در جذب سرمایه‌گذاری اقتصاد خلاق اول شد

آرین کربلائی: دبی از امارت‌های پیشروی کشور امارات متحده عربی در بین 115 شهر جهان توانسته رتبه یک را در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای پروژه‌های صنایع فرهنگی و خلاق و ایجاد فرصت اشتغال برای شهروندان‌اش در سال 2023 را به خود اختصاص دهد. چه درسی از این موفقیت می‌توان گرفت و آیا ظرفیت‌های فرهنگی و فرصت‌های اقتصاد خلاق ایران این امکان را ندارد که شاهد جذب سرمایه‌گذاری بیشتر باشیم؟

به گزارش خبرگزاری سینا، روزنامه فاینشنال تایمز با استناد به گزارش تارنمای fDI Markets، دبی حتی موفق شده در جذب سرمایه‌گذاری خارجی صنایع خلاق و فرهنگی از شهرهای بزرگ و مطرحی چون لندن، نیویورک و کشور سنگاپور سبقت بگیرد. خانم لطیفه بنت محمد بن راشد آل مکتوم، رئیس اداره فرهنگ و هنر دبی در اظهارنظری اعلام کرد: امارت متحده عربی به تعهد خود جهت حفظ رهبری و ارتقای رقابت‌پذیری خود به عنوان سرمایه جهانی اقتصاد خلاق تاکید دارد.

بیشتر بخوانید

او می‌گوید: دبی به دلیل زیرساخت‌های پیشرفته، محیط قانونی، قانونی و چارچوب‌های دیجیتالی که محیطی انعطاف‌پذیر و جذاب برای کسب‌و‌کارها ایجاد می‌کند، موفق شده رهبری خود را در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در پروژه‌های اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی حفظ کند.

بر اساس داده های منتشر شده توسط دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی (DET) ، امارات موفق به جذب سرمایه‌گذاری برای 898 پروژه در صنایع فرهنگی و خلاق در سال 2023 شده است که تقریبا دو برابر رقم ثبت شده سال قبل آن است. میزان سرمایه‌گذاری جذب شده 11.8 میلیارد درهم برآورد شده که 60 درصد رشد را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: با جذب این میزان سرمایه‌گذاری در سال گذشته میلادی، 21 هزار و 563 فرصت شغلی در حوزه اقتصاد خلاق دبی ایجاد شده که نسبت به سال قبل یعنی سال 2022 میلادی 74 درصد بر فرصت‌های شغلی افزوده شده است.

مبدا سرمایه‌گذاری صنایع خلاق دبی

اما این میزان سرمایه‌گذاری خارجی از کدام کشورها به سمت صنایع خلاق و فرهنگی دبی سرازیر شده است. آمارها می‌گوید: 33.2 درصد از مبدا آمریکا، 12.4 درصد از مبدا انگلیس، 9.1 درصد از هند، 4 درصد از سمت مجارستان و 3 درصد از سمت دانمارک بوده است.

با تجمیع تعداد پروژه های سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شده در خوشه صنایع خلاق دبی، انگلیس در سال 2023 با 17.8  درصد پیشتاز بود و پس از آن هند  با 16.9 درصد، آمریکا با 16 درصد، فرانسه با 4 درصد و ایتالیا با 3.8 درصد در ربته‌های بعدی قرار دارند. پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تمام مالکیت 78.7 درصد از کل صنایع فرهنگی و خلاق دبی را در سال 2023 تشکیل می‌دهند،.

اکوسیستم جذاب دبی برای صنایع خلاق

لطیفه بنت محمد بن راشد آل مکتوم تاکید کرد دبی به دلیل زیرساخت‌های پیشرفته، چارچوب قانونگذاری، محیط قانونی و چارچوب‌های دیجیتال، رهبری جهانی خود را در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پروژه ها حفظ کرده چرا که این چارچوب‌ها فضای سرمایه‌گذاری را تحریک می‌کنند و محیطی انعطاف‌پذیر، باز و جذاب برای کسب‌وکارها و سرمایه‌ها در سراسر جهان ایجاد  و آن را به الگویی برای تقویت نوآوری تبدیل می‌کنند.

رئیس اداره فرهنگ و هنر دبی می‌افزاید: دبی با موفقیت اکوسیستمی ایجاد کرده است که مهارت‌ها و استعدادهای برتر را در سطح جهانی جذب می‌کند و تنوع فرهنگی آن را افزایش می‌دهد. این امر منجر به گرده‌افشانی متقابل فکری استثنایی و توسعه جامع و پایدار شده و امارت را به سرزمین فرصت برای خلاقان و کارآفرینانی تبدیل کرده است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری امیدوارکننده‌ای را در اینجا پیدا کرده‌اند و آن را به بهترین شهر در جهان برای بازدید، زندگی، کار تبدیل کرده است.

او اظهار داشت: «رتبه‌بندی دبی نشان‌دهنده گام‌های مهم دولت این کشور در ارتقای سهولت کسب‌وکار، ایجاد راه‌های جدید برای خلاقیت، و رسیدگی مستمر به نیازهای فرهنگی است و صنایع خلاق با ساده‌سازی رویه‌ها، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و خلاقان را قادر می‌سازد تا ایده‌های خود را به سرمایه‌گذاری‌های موفق تبدیل کنند. این نه تنها شور و نشاط فرهنگی امارت را افزایش می دهد، بلکه با اهداف توسعه پایدار همسو می شود.

هلال سعید الماری، مدیر کل دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی هم می‌گوید: دبی به تثبیت موقعیت خود به عنوان یک رهبر جهانی در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی سبز، با حمایت از سرمایه‌گذاری قوی و ایجاد شغل در بسیاری از بخش‌های شهر و بخش های کلیدی، از جمله صنایع فرهنگی و خلاق ادامه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا