تسهیل لغو تعهد آموزش رایگان از طریق عدم کاریابی دانش آموختگان و دانشجویان

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: لغو تعهد آموزش رایگان از طریق عدم کاریابی برای دانش آموختگان و دانشجویان انصرافی و اخراجی تسهیل شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از سازمان امور دانشجویان، مراسم امضاء تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان امور دانشجویان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع ” لغو تعهد خدمت آموزش رایگان دانش‌آموختگان و دانشجویان انصرافی و اخراجی دانشگاها و مراکز آموزشی  و پژوهشی دولتی با استفاده از گواهی عدم کاریابی به صورت الکترونیکی با حضور هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان و محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: از سال ۱۳۵۳ تا کنون آیین‎‌نامه‌های متنوعی تهیه شد که آخرین مورد آن در سال 96 از سوی وزارت علوم با عنوان دستورالعمل ایفای لغو تعهد خدمت آموزش رایگان بوده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: لغو تعهد خدمت آموزش رایگان موضوع مهمی است به صورتی که در سال بیش از 100 هزار نفر متقاضی لغو تعهد آموزش رایگان هستند.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان برای استخدام در یک مجموعه نیاز به اصل مدرک خود دارند و هر تحصیل کرده‌ای به دلایل مختلف بدنبال دریافت مدرک خود است که باید فرآیند کار در راستای تسهیل این موضوع باشد.

داداش‌پور با بیان اینکه 50 درصد افرادی که به لغو تعهد خدمت آموزش رایگان می‌پردازند از طریق ارائه سابقه کار است؛ اظهار کرد: 20 درصد از افراد نیز از طریق ارائه گواهی عدم کاریابی، دانشنامه خود را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان توضیح داد: در راستای تحقق دولت هوشمند سامانه‌ای با عنوان سامانه سراسری جستجوی شغل راه اندازی شده است تا بر اساس آن افرادی که قصد دارند لغو تعهد آموزش رایگان از طریق ارائه گواهی عدم کاریابی را دارند با هزینه کم و شفافیت کامل این کار را انجام دهند.

وی افزود: در حقیقت با راه‌اندازی این سامانه لغو تعهد آموزش رایگان از طریق  عدم کاریابی برای دانش آموختگان و دانشجویان انصرافی و اخراجی تسهیل شده است.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: بورس صنعت و مشاغل طراحی شده است تا میان دانشجویان نخبه دانشگاه‌ها و صنعت ارتباط برقرار شود بر این اساس، بنگاه‌های اقتصادی تقاضای خود را اعلام می‌کنند و ما به عنوان نهاد آموزش عالی، دانشگاه‌ها را پای کار می‌آوریم تا رشته‌های مورد تقاضای صنعت را تامین کنند.

وی اظهار کرد: نظام آموزش عالی کشور 38 واحد از 140 واحد دوره کارشناسی را براساس موضوع مهارت‌افزایی طراحی کرده است که 8 واحد از این 38 واحد را به نیاز صنعت اختصاص داده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: یکی دیگر از موارد این بورس حضور دانشجو یک روز در هفته در شرکت مورد نظر است تا مهارت افزایی شکل گیرد بنابراین ما رشته‌هایی داریم که تنها به تولید دانش نمی‌پردازند بلکه به مهارت آفرینی منجر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌ای  تحت عنوان جشنواره دانشجویان اشتغال آفرین طراحی شده است، تصریح کرد: این آیین‌نامه تدوین شد تا دانشجویانی که در حوزه اشتغال آفرینی فعالیت می‌کنند بتوانند نقش خود را در چهارچوب مهارت‌هایی که می‌آموزند و قصد ارائه آن را در آینده دارند، ایفا کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه ما در حال طراحی اکوسیستیمی هستیم که یک طرف آن به دانش افزایی و طرف دیگر آن به مهارت‌افزایی می‌انجامد؛ خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های نسل اول تنها به موضوع آموزش می‌پرداختند، دانشگاه نسل دوم علاوه بر موضوع آموزشی باید در حوزه پژوهشی نیز فعالیت می‌کردند اما اکنون در دانشگاه نسل سوم دانشگاه‌ها باید علاوه بر آموزش، پژوهش به موضوع فناوری نیز توجه کنند تا انسان‌های خلاق به سمت توسعه فناوری و کارآفرینی حرکت کنند.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا