امام خمینی(ره) مرد میدان اندیشه و عمل بود

رییس جهاددانشگاهی استان گفت: بسیاری از شخصیت‌ها و اندیشمندان غربی در حوزه‌های تخصصی خود چه بسا صاحب نظر بودند. اما نتوانستند در حوزه عمل دانسته های خود را عملی کنند و در زندگی خود بکار ببرند. اما امام خمینی(ره) مرد میدان اندیشه و عمل بود و آنچه را بیان می‌کردند خود عامل به آن بودند.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان ، اکبر اسدی، رییس جهاددانشگاهی کردستان در نشست هم اندیشی دانشگاهیان با موضوع «خادم جمهور عصاره مکتب امام خمینی(ره)» امروز، 13 خرداد در دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت: در خصوص حضرت امام صحبت کردن سخت است چراکه برای ادای حق مطلب در مورد شخصیت وجودی ایشان نیاز به مطالعات بسیار دارد تا بتوان حق مطلب را ادا کند.

وی با اشاره به گستردگی ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) افزود: بنده در بُعد اخلاقی امام خمینی(ره) ورود کرده و در این زمینه مطالعاتی داشته‌ام. حضرت امام در بُعد اخلاقی یک معلم اخلاق به معنای کامل بود، اخلاق هم از نظر علمی و بیانات اخلاقی، هم از نظر تجسم اخلاق در زندگی امام، حداقل در قرن اخیر نظیر آن را سراغ نداریم.

رییس جهاددانشگاهی کردستان با بیان اینکه اخلاق‌مداری، مبنای اصلی تفکرات و سرلوحه اقدامات امام راحل بود، بیان کرد: افراد جامعه با بهره‌مندی از روش‌های اخلاقی و اندیشه‌های امام خمینی(ره) می‌توانند تحولات اساسی در زندگی خود و جامعه به وجود بیاورند.

وی با اشاره به زوایای اخلاقی و افکاری بنیان‌گذار انقلاب ادامه داد: امام خمینی(ره) از جمله اندیشمندان و عالمانی است که تأملاتی عمیق هم در زمینه اخلاق و هم در حوزه سیاست داشته اما ریشه‌دار بودن تفکرات امام خمینی(ره)، عامل اصلی ماندگاری و پیروزی ایشان در طول تاریخ بوده است.

اسدی افزود: بسیاری از شخصیت‌ها و اندیشمندان غربی در حوزه‌های تخصصی خود چه بسا صاحب نظر بودند. اما نتوانستند در حوزه عمل دانسته های خود را عملی کنند و در زندگی خود بکار ببرند. اما امام خمینی(ره) مرد میدان اندیشه و عمل بود و آنچه را بیان می‌کردند خود عامل به آن بودند.

وی با تأکید بر اینکه سیره و سبک زندگی امام راحل(ره) را باید مورد توجه قرار داد تا بتوان به حقیقت وجودی امام پی برد، اظهار کرد: دوران زندگی امام را به صورت فرضی می توان به چهار دوره کودکی و نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری می‌توان تقسیم کرد.

رییس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: با صرف نظر از دوران کودکی و نوجوانی امام خمینی(ره)، که می شود ساعت‌ها در رابطه با آن صحبت کرد، دوره جوانی را که اوج احساسات و هیجانات هر فردی محسوب می‌شود، ایشان این دوران را صرف سیر و سلوک عرفانی و فلسفه نمودند.

وی بیان کرد: دوران جوانی حضرت امام بیشتر روی عرفان، سیر و سلوک و خدایی شدن طی شد و کتاب کشف الاسرار از آثار ارزشمند دوران جوانی حضرت امام(ره) و کتاب مصباح الهدایه در ۲۹ سالگی بوده که مضامین عرفانی بسیار بلندی دارند.

اسدی دوران میانسالی زندگی امام راحل را بسیار پربار خواند و تأکید کرد: با نگاهی به کتاب چهل حدیث امام خمینی رحمة الله که در دوره میانسالی نگاشته شده است در می‌یابیم که دغدغه اصلی ایشان در این دوران اخلاق بوده است. و بعد از آن در حوزه اخلاق گام برمی‌دارد .

وی ورود حضرت امام خمینی به عرصه سیاست را در دوران پیری و بر خلاف سایر سیاستمداران دانست و بیان کرد: در سال ۱۳۴۱ امام خمینی رضوان الله علیه با ورود به عرصه سیاست و با ابراز مخالفت با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی مواضع خود را در مخالفت با این طرح بصورت رسمی بیان کرد.

رییس جهاددانشگاهی کردستان با تأکید بر اینکه سراسر زندگی حضرت امام برای ما درس است، افزود: امام خمینی(ره) هیچگاه به دنبال مرجعیت نبود بلکه به دنبال ادای تکلیف بود، مصادیق آن در اخلاق و رفتار ایشان قابل مشاهده بود.

وی با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشور ما در آستانه آزمون بزرگی قرار گرفته است که باید در بحث انتخاب اصلح بُعد اخلاقی کاندیداها مورد توجه قرار گیرد و مردمی بودن، مردمی عمل کردن و پایبندی به نظام مقدس اسلامی، ولایی بودن و حافظ کشور بودن باید در اظهارات و عمل کاندیداها تبلور پیدا کند.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا